عمل آرتروسکوپی زانو چه خطرات و عوارضی دارد؟

جراحی آرتروسکوپی زانو به روشی گفته می‌شود که جراح با ایجاد یک سوراخ بسیار کوچک یک لوله که سر آن دوربین قرار دارد (آرتروسکوپ) را وارد ناحیه زانو می‌کند و از دو شیار بسیار کوچک دو لوله دیگر که ابزار جراحی در سر آن قرار دارد وارد پوست می‌شود. عمل آرتروسکوپی زانو خطر بسیار کمی برای بیمار دارد (تقریبا بی‌خطر است)، اما با توجه به هر فرد و نوع عارضه که به پزشک مراجعه کرده، عوارض و خطرات متفاوتی وجود دارد.

اگر پزشک شما عمل آرتروسکوپی زانو را برای درمان شما در نظر گرفته است، پیشنهاد می‌کنیم مطالب صفحه جراحی زانو رو یکبار بخوایند.

خطرات و عوارض عمل آرتروسکوپی زانو

در حالیکه جراحی آرتروسکوپی یک عمل کم خطر است اما ممکن است عوارضی همچون آسیب عصبی، عفونت،  لخته شدن خون (که موجب ترومبوز و آمبولی و …‌میشود) و یا حمله قبلی و سکته و … را به همراه داشته باشد.

• ترومبوفلبیت (لخته در ورید)
  • آسیب شریان خونریزی بیش از حد (خونریزی)
  • واکنش آلرژیک به بیهوشی
  • آسیب عصبی
  • بی حسی در محل‌های برش
  • درد مداوم در ساق پا منبع

در ادامه به هر کدام از این موارد پرداخته شده است.

آسیب عصبی

جراحی با ایجاد سه برش کوچک شروع می‌شود و جراح ارتوپد از طریق یک برش دوربین و از دو برش دیگر ربات‌های جراحی را وارد محل مورد نظر می‌کند. جراحی با برش قدامی باعث درد کمتر و بهبود سریع‌تر و از بین نرفتن بافت عضله می‌شود. آرتروسکوپی ریسک آسیب به اعصاب اصلی و رگ‌ها را بسیار کاهش می‌دهد. این اعصاب پشت زانو هستند اما ممکن است در زمان بخیه زدن مینیسک زانو هنگام درمان کیست مینیسک زانو، آسیب عصبی رخ دهد. مهم‌ترین کاری که می‌توان برای جلوگیری از این امر انجام داد، انتخاب یک جراح با تجربه و ماهر برای انجام عمل آرتروسکوپی زانو است.

عفونت

همانطور که در عکس زیر می‌بینید، محل جراحی بسیار کوچک است و بسته شدن ناحیه زخم معمولا خیلی سریع رخ می‌دهد که این امر باعث کاهش خطر عفونت می‌شود. عفونت سطحی به دلیل مجاورت هوا محتمل‌تر است، اما ممکن است عفونت در محل مفصل اتفاق بیوفتد و عمیق باشد. با اینکه عفونت عمیق یک مسئله بسیار جدی است اما احتمال بروز آن از عفونت سطحی کمتر است. یکی از کارهایی که در روزهای پس از عمل که بیمار در مرکز درمانی بستری است انجام می‌شود، بررسی ناحیه جراحی و جلوگیری از ایجاد هر نوع عفونت است.

تصویر زخم بخیه شده از محل جراحی آرتروسکوپی زانو

لخته شدن خون، یکی از عوارض عمل آرتروسکوپی زانو است

اگر اختلال خونی ندارید اصلا نگران نباشید، احتمال بروز این عارضه برای شما بسیار کم است. مراجعین دارای اختلالات ژنتیکی و بیماری‌های خونی بیشتر مستعد لخته شدن خون پس از انجام عمل جراحی هستند. بی تحرکی پس از جراحی برای بیماران مسن خطرناک است و باید به سرعت تمرینات فیزیوتراپی و بازتوانی خود را انجام دهند و داروهای ضد انعقاد را مصرف کنند تا از لخته شدن خون جلوگیری شود. خون لخته شده ممکن است به ارگان‌های حیاتی برسد و صدماتی همچون آمبولی ریه، سکته قبلی و یا مغزی را به دنبال داشته باشد.

مرگ

جراحی آرتروسکوپی و آرتروپلاستی زانو یک عمل به کلی امن به حساب می‌آید و آمار مرگ به خاطر آن بسیار پایین است. طبق آمار، میزان مرگ بر اثر جراحی آرتروسکوپی زانو در 30 روز بعد از عمل 0.008 درصد است.

حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه

این مورد هم یکی از عوارض جراحی زانو است که به خاطر التهابی که در بدن بیمار پس از جراحی شکل می‌گیرد اتفاق می‌افتد. برای جلوگیری از آن تمامی آزمایشات لازم به تجویز پزشک جراح قبل از انجام جراحی انجام می‌شود. بیمار معمولا 3 تا 4 روز را در بیمارستان بستری می‌ماند تا این موارد تحت نظر تیم جراحی کنترل شود.

در ادامه در مورد سفتی مفصل زانو، تورم پس از جراحی و … صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.