علت زانو درد ناگهانی چیست؟ + آپدیت نوروز 1403

پیچیدگی مفصل زانو به آن اجازه می‌دهد تا طیف وسیعی از حرکات را پشتیبانی کند؛ اما همچنین این ناحیه را در برابر انواع آسیب‌ها و شرایط مزمن آسیب پذیرتر می‌کند.
در زیر، علل شایع زانو درد ناگهانی و علائمی که با آن همراه است را شرح می دهیم. همچنین گزینه‌های تشخیص، درمان و پیشگیری زانو درد را بررسی می‌کنیم.

علل زانو درد ناگهانی

برخی از علل شایع زانو درد ناگهانی عبارتند از:

آسیب های رباط صلیبی قدامی یا ACL

اینها اغلب در طول ورزش هایی که شامل پریدن یا سایر تغییرات ناگهانی جهت می‌شوند، رخ می‌دهند. آن‌ها می‌توانند باعث بی‌ثباتی یا جلوگیری از تحمل وزن زانو شوند. منبع

زانو درد ناگهانی به خاطر پارگی رباط صلیبی

آسیب های رباط متقاطع خلفی یا PCL

اینها می‌توانند پس از ضربه به جلوی زانو ایجاد شوند.

آسیب های رباط جانبی

این آسیب‌های تماسی اغلب در حین ورزش اتفاق می‌افتد.

پارگی مینیسک

پیچ خوردن، پیری و آرتروز می‌توانند به منیسک زانو، غضروف ضربه گیر آن آسیب بزنند. ممکن است فرد احساس کند زانو قفل شده است یا هنگام پایین آمدن از پله ها احساس ناراحتی کند.

شکستگی

سه استخوان مفصل زانو می‌توانند شکسته یا بشکنند. کشکک یا کشکک زانو اغلب این کار را انجام می‌دهد.

سندرم درد پاتلوفمورال

گاهی اوقات زانوی دونده یا جهنده نامیده می شود، که عمدتاً باعث درد در جلوی زانو می شود که با بالا رفتن از پله ها، چمباتمه زدن یا خم شدن بدتر می شود. گاهی اوقات باعث ایجاد صداها یا تورم می شود.

در مورد صدا دادن زانو بیشتر بدانید

نابجایی

این مورد زمانی اتفاق می افتد که استخوان ران، استخوان ساق پا و کشکک به دلیل مشکلات ساختاری یا آسیب دیدگی در یک راستا نیستند.

آسیب به زانو و زانو درد ناگهانی هنگام ورزش

تاندونیت

این موضوع، یعنی التهاب تاندون‌های اطراف مفصل، ناشی از استفاده بیش از حد است و در میان ورزشکاران میانسال بیشتر دیده می‌شود.

بورسیت

حرکات تکراری، مانند دویدن، می تواند باعث تحریک، دردناک شدن و تورم کیسه های مایع اطراف زانو شود.

بیماری ازگود-شلاتر

این آسیب در پسران نوجوان، به ویژه در ورزشکاران بسیار رایج است. علائم آن شامل درد در اطراف زانو و درد هنگام دراز کردن ساق است.

آرتروز زانو

این عارضه زمانی ایجاد می‌شود که غضروف محافظت‌کننده از مفاصل شکسته‌ شود و استخوان‌ها به‌یکدیگر ساییده‌شوند. می تواند باعث تورم، سفتی و کاهش دامنه حرکتی شود. گاهی اوقات، پزشکان برای حدود 30 درصد از نوجوانانی که به دنبال درمان درد جلوی زانو هستند، نمی توانند علت را تشخیص دهد.

زانو درد شبانه

افراد زیادی از بی خوابی ناشی از زانو درد شبانه رنج می‌برند. این مشکل ممکن است حتی خواب شب را از شما سلب کند. اما با آگاهی از دلایل ایجاد زانو درد و روش های تسکین آن می‌توانید خواب راحتی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: چرا هنگام خواب زانو درد می‌شویم؟

علائم همراه زانو درد ناگهانی

در لیست بالا، علائم خاصی از مسائلی را که معمولاً باعث درد ناگهانی زانو می‌شوند، توضیح دادیم. اما به طور کلی، یک یا چند مورد از موارد زیر با این درد همراه است:

• سفتی، سختی
  • صدای کلیک همراه با درد
  • درد هنگام بلند شدن بعد از نشستن
  • درد بالا رفتن از پله ها
  • درد پایین‌آمدن از پله‌ها
  • زانو “قفل” یا خم نشده است
  • زانو جا می زند
زانو درد ناگهانی هنگام ورزش

محل دقیق درد می تواند به شناسایی علت و بهترین راه برای درمان آن کمک کند. به عنوان مثال، درد بین کاسه زانو و ساق پا می تواند نشانه آسیب ناشی از استفاده مکرر مانند دویدن باشد.

عوامل خطرناک در زانو درد ناگهانی

در بالا، ما برخی از عوامل خطر را برای علل خاص زانو درد ناگهانی را آوردیم. به طور کلی، موارد زیر احتمال ابتلا به این درد را افزایش می دهند:

• افزایش ناگهانی سطح فعالیت، که می تواند خیلی سریع استرس زیادی را به بدن وارد کند
  • تراز ضعیف و هسته ضعیفی که می تواند بر زانوها فشار وارد کند
  • داشتن ضعف در یک یا هر دو لگن، که می تواند منجر به راه رفتن ناهموار و در نهایت مشکلات زانو شود.
  • داشتن همسترینگ و نوارهای ایلیوتیبیال سفت، که می تواند توانایی بدن برای ریکاوری پس از تمرین را محدود کند.
  • عدم تعادل قدرت و انعطاف پذیری
  • پوشیدن کفش‌های نامناسب یا فرسوده
  • داشتن اضافه وزن یا چاقی

مراجعه به پزشک

بیشتر بخوانید: بهترین جراح و متخصص ارتوپد در مشهد

به غیر اینکه درد ناگهانی زانو به وضوح ناشی از آسیب یا تصادف باشد یا درد شدید باشد، بیشتر افراد می توانند با خیال راحت چند روز قبل از مراجعه به پزشک منتظر بمانند. در طول این مدت، افراد باید از هر گونه فعالیتی که باعث ناراحتی می شود اجتناب کنند یا محدود کنند.

استراحت، استفاده از کمپرس یخ، و استفاده از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن (ادویل)، می تواند تسکین دهنده باشد. سپس علائم ممکن است شروع به بهبود کنند. با این حال، همیشه اینطور نیست.

مراجعه به پزشک متخصص زانو مشهد دکتر ابراهیم زاده معمولاً با یک تاریخچه پزشکی کامل و یک نمای کلی از سطح فعالیت فرد شروع می‌شود. سپس دکتر ابراهیم زاده پای فرد را معاینه می‌کند و درد، حساسیت و تورم را بررسی می‌کند. وی همچنین این کار را برای ارزیابی دامنه حرکت انجام می دهند.

برای تشخیص، پزشک ممکن است به تصویربرداری مانند اسکن MRI یا اشعه ایکس نیاز داشته باشد.

روش‌های درمان زانو درد ناگهانی

درمان زانو درد ناگهانی به علت و شدت آن بستگی دارد. چند نمونه در زیر آمده‌است:

داروها، فیزیوتراپی، yoga و پیلاتس می توانند به کاهش درد کمک کنند، اما اگر شرایط شدید باشد، ممکن است فرد به جراحی تعویض زانو نیاز داشته باشد.
پارگی مینیسک وقتی پارگی کوچک‌تر است، استراحت و مسکن‌های بدون نسخه می‌توانند کمک کنند. موارد شدیدتر ممکن است به جراحی آرتروسکوپی برای ترمیم پارگی یا برداشتن تکه‌های بافت پاره شده نیاز داشته باشد.
هنگامی که فرد برای انجام فیزیوتراپی بیش از حد درد دارد، پزشک ممکن است تزریق کورتیزون را توصیه کند. این دارو درجه ای از تسکین را فراهم می کند که معمولاً به فرد امکان می دهد تمرینات توانبخشی خود را شروع کند.

کاهش درد با رعایت رژیم غذایی

این یک درمان بلند مدت است و در لحظه شاید نتواند مسکن اصلی درد شما باشد. اما رعایت نکاتی ساده و تغییر در عادت‌های غذایی می‌تواند از بروز مشکلات جدید برای زانوی شما جلوگیری کنید. خوردن لبنیات غنی‌شده، سبزیجات برگ‌سبز و کلم‌ها، و همینطور موادغذایی دارای فیبر بسیار در کاهش وزن شما و کاهش فشار روی مفصل زانو تاثیر دارد. برای آشنایی با مواد غذایی مناسب برای کاهش زانو درد شدید مقاله “زانو درد شدید را با رژیم غذایی درمان کنید” را مطالعه کنید.

درمان‌های خانگی

یکی از مهم‌ترین درمان‌های زانو درد، فیزیوتراپی بوده که صرفاً یک درمان خانگی نیست، زیرا یک فیزیوتراپ آموزش دیده، حرکات و تمرینات خاصی را تجویز می‌کند. اما معمولاً می توانید این کارها را در خانه انجام می دهند.

مطالعه بیشتر: ۱۱ روش خانگی درمان زانو درد

برای مشاهده نتایج آن، فرد باید به یک روال فیزیوتراپی منظم متعهد شود که اغلب به جلسات روزانه یا دو بار در روز نیاز دارد. افراد می توانند این تمرینات را به تنهایی انجام دهند. اگرچه مشاهده پیشرفت ها زمان می برد، اما نتایج اغلب طولانی مدت هستند.
بریس‌ها و بانداژها می‌توانند قسمت‌های آسیب دیده زانو را بی حرکت کرده و حمایت کنند. هدف کمک به کاهش درد و جلوگیری از آسیب بیشتر است.

پیشگیری

ساییدگی و پارگی بدن اجتناب ناپذیر است و اجتناب از صدمات به طور کامل دشوار است. با این حال، موارد زیر می تواند به افراد کمک کند تا تعادل، قدرت و انعطاف پذیری خود را حفظ یا بهبود بخشند و از درد ناگهانی زانو محافظت کنند:

• تقویت ران و باسن
  • حفظ انعطاف پذیری در مفاصل
  • بهبود هم ترازی
  • افزایش سطح فعالیت به آرامی
  • پوشیدن کفش مناسب
  • کشش و نرمش منظم

خلاصه

زانو درد ناگهانی یک مسئله رایج است. این مساله نیز به‌دلیل ساختار پیچیده زانو بوده که می‌تواند به‌طرق مختلف آسیب ببیند. اغلب، بهبودی مشکل زانو فقط شامل استراحت و مراقبت از خود است. با این حال، افرادی که درد شدید یا مداوم دارند ممکن است به فیزیوتراپی یا جراحی نیاز داشته باشند.

در صورتی که نیاز به مشاوره در مورد جراحی زانو دارید، می‌توانید از طریق شماره‌های 05138541812 و 05138409452 با مطب دکتر ابراهیم زاده، متخصص جراحی زانو تماس حاصل فرمایید.

3.5 6 رای ها