درمان زانو درد فوری با 11 روش خانگی + آپدیت نوروز 1403

بسیاری از مشکلات کوتاه مدت زانو نیازی به کمک پزشکان ندارند و افراد اغلب می توانند به بهبودی خود کمک کنند. درمان خانگی زانو درد همچنین می‌تواند به بسیاری از مشکلات طولانی‌مدت زانو درد کمک کند.

اول از همه باید علت اصلی زانو درد را پیدا کنید. با این حال، درمان‌های خانگی ساده زیر می‌‌تواند به بسیاری از اشکال زانو درد شما کمک کند.

1. انجام فعالیت بدنی

ورزش‌هایی که برای تقویت قسمت بالایی ران‌ها انجام می‌شود، می‌تواند برای مفصل زانو مفید باشد. ورزش می‌تواند پیشرفت آرتروز (OA) را که یکی از شایع ترین علل زانو درد است، به تاخیر بیندازد.

پیاده‌روی، دوچرخه سواری، شنا، تای چی و یوگا همگی ممکن است مفید باشند. فعالیت بدنی باعث افزایش سلامت بافت غضروفی می‌شود، چه فرد مبتلا به آرتروز باشد یا نه. تقویت عضلات ساق پا به ویژه برای زانو مفید است. افراد مبتلا به درد مفاصل می‌توانند از فعالیت‌هایی مانند راه رفتن در آب بهره مند شوند، زیرا فشار کمی به زانوها وارد می کند.

اگر در هنگام ورزش دچار زانو درد ناگهانی شدید بهتر است این موضوع را جدی بگیرید. ممکن است یک گرفتگی جزئی باشد اما اگر درد ادامه داشت بهتر است سریعا با یک پزشک فوق تخصص ارتوپد تماس بگیرید.

در صورتی که نیاز به مشاوره در مورد جراحی زانو دارید، می‌توانید از طریق شماره‌های 05138541812 و 05138409452 با مطب دکتر ابراهیم زاده، متخصص جراحی زانو تماس حاصل فرمایید.

2. تمرینات تقویتی

شما می‌توانید با یک فیزیوتراپیست همکاری کنید تا بهترین تمرینات و برنامه ها را برای نیازهای خود شناسایی کنید. تقویت عضلات بالای ساق – عضلات چهار سر ران – از طریق ورزش می تواند به محافظت از مفصل زانوی شما کمک کند.

در اینجا چند راه برای تقویت این عضلات وجود دارد:

• در حالت درازکش یا نشسته پا را صاف کرده و بالا بیاورید.
  • یک پا را روی یک پله به سمت بالا قرار دهید، سپس پای دیگر را، دوباره پایین بیایید، و پله‌ها را تکرار کنید.
  • روی یک صندلی بنشینید و سپس بایستید و یک دقیقه مکررا بنشینید. این کار را به صورت آهسته و کنترل شده انجام دهید و از استفاده از دست ها برای حمایت از شما خودداری کنید.
  • یک صندلی را نگه دارید و به حالت چمباتمه بزنید تا کاسه زانو روی انگشتان پا را بپوشاند. این کار را 10 بار انجام دهید.

3. اصلاح حالات نشستن

اقداماتی که می‌تواند به کاهش فشار روی زانو کمک کند عبارتند از:

• از صندلی‌های پایین و کاناپه‌هایی که در آنها «غرق می‌شوید» اجتناب کنید
  • در صورت لزوم روی یک بالشت بنشینید تا سطح صندلی خود را بالا ببرید
  • بررسی کنید که وضعیت نشستن خوبی دارید، بدون اینکه خم شوید یا خم شوید
  • پوشیدن کفش‌های حمایتی و اجتناب از کفش‌هایی که قوس‌های شکسته دارند، زیرا می‌توانند منجر به ایجاد نیروی غیرطبیعی و ساییدگی روی زانو شوند.
  • اجتناب از نشستن طولانی مدت و دوره های طولانی بدون حرکت، زیرا مفاصل ممکن است بدون حرکت سفت و دردناک شوند

4. کاهش وزن و رژیم غذایی

یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند به افراد کمک کند وزن خود را حفظ کنند و ممکن است خواص ضد التهابی نیز داشته باشد.
افرادی که اضافه وزن یا چاقی دارند بیشتر در معرض خطر زانو درد و آرتروز زانو هستند. حمل وزن اضافی باعث می‌شود مفاصل کار بیشتری انجام دهند. از دست دادن وزن به کاهش درد طولانی مدت زانو از جمله درد ناشی از آرتریت کمک می‌کند. وزن اضافی روی بدن باعث افزایش التهاب در سراسر بدن می‌شود و زانوها تحت تاثیر قرار می‌گیرند. آرام غذا خوردن و جویدن کامل غذا نیز به کاهش وزن کمک می‌کند.

بیشتر بخوایند: زانو درد شدید را با رژیم غذایی درمان کنید

یک رژیم غذایی سالم به معنای یک رژیم متعادل است که:

سرشار از میوه، سبزیجات و فیبر است
گوشت، چربی حیوانی و سایر چربی ها کم است

اولین خواسته آقای دکتر ابراهیم زاده از مراجعین مبتلا به آرتروز زانو این است که در صورت اضافه وزن یا چاقی، وزن خود را کاهش دهند. یک پزشک یا متخصص تغذیه می‌تواند به تصمیم گیری در مورد میزان کاهش وزن کمک کند و به شما یک برنامه غذایی جدید متناسب با بدن شما ارائه می‌دهد.

5. استفاده از دارو

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و سایر داروها می‌توانند به درمان خانگی زانو دردهای ناشی از آرتریت کمک کنند. برخی از اینها باید توسط پزشک متخصص تجویز شوند، اما برخی از آنها را می‌توان در خانه، چه با نسخه یا بدون نسخه، استفاده کرد.

داروهایی که ممکن است به مدیریت درد کمک کنند عبارتند از:

• داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی خوراکی یا موضعی (NSAIDs)
  • کپسایسین موضعی
  • تزریق استروئید به مفصل
  • ترامادول
  • استامینوفن و دولوکستین، که یک داروی ضد افسردگی است، ممکن است کمک کند.

برخی از این داروها، از جمله ایبوپروفن و ناپروکسن را می‌توان بدون نسخه تهیه کرد. اما همچنان توصیه می‌کنیم که مصرف دارو را فقط زیر نظر پزشک متخصص انجام دهید و از مصرف خودسرانه دارو اجتناب کنید.

6. ماساژ و درمان زانو درد

ماساژ دادن زانو ممکن است درد زانو را تسکین دهد. برای این منظور، کارهای زیر را در حالت نشسته با زانوهای به سمت جلو و پاهای صاف روی زمین انجام دهید.

درمان خانگی زانو درد با ماساژ

دست ها را به آرامی به صورت مشت ببندید، با هر دو دست 10 بار به قسمت بالایی، پایینی و میانی ران ضربه بزنید. سه بار تکرار کنید.
در حالی که پاها را صاف روی زمین بنشینید، پاشنه دست را روی بالای ران قرار دهید و آن را تا زانو بلغزانید، سپس رها کنید. پنج بار تکرار کنید. همین کار را برای دو طرف بیرونی و داخلی ران انجام دهید.
چهار انگشت خود را به بافت زانو فشار دهید و پنج بار بالا و پایین بروید. دور زانو را تکرار کنید.
کف دست را روی ران قرار دهید، آن را به سمت پایین ران، روی زانو حرکت دهید و از قسمت بیرونی ران عقب برگردید.
ماساژ عضلات ران تاثیر مفیدی بر روی زانو خواهد داشت.

منابع کافی برای اثبات ماساژ درمانی برای کمک به کاهش علائم و درمان خانگی زانو درد وجود ندارد. با این حال، ماساژ ممکن است مزایای دیگری مانند مدیریت استرس داشته باشد.

7. آروماتراپی

آروماتراپی چیست؟ رایحه درمانی یا آروماتراپی یک درمان خانگی زانو درد شفابخش جامع است که از عصاره گیاهان طبیعی برای ارتقای سلامت و تندرستی استفاده می‌کند. گاهی اوقات به آن اسانس درمانی نیز می گویند. در آروماتراپی از روغن‌های معطر و خوش بو برای بهبود سلامت بدن، ذهن و روح استفاده می‌کنند که می‌تواند سلامت جسمی و روحی را افزایش می‌دهد.

درمان خانگی زانو درد به وسیله آروماتراپی

8. حفاظت، استراحت، یخ، فشرده سازی، و ارتفاع

شما می توانید از فشرده سازی زانو برای تسکین درد استفاده کنید. استراحت، یخ، فشرده سازی و بالا بردن ارتفاع زانو ممکن است به درمان خانگی زانو درد که ناشی از آسیب بافت نرم، مانند رگ به رگ شدن است، کمک کند. منظور از حفاظت، به محافظت از زانو در برابر آسیب بیشتر اشاره دارد، به عنوان مثال، کنار گذاشتن فعالیتی که باعث بروز زانو درد شده است.

راه‌های درمان خانگی زانو درد. حفاظت، استراحت، یخ، فشرده سازی، و ارتفاع

استراحت می تواند خطر آسیب بیشتر را کاهش دهد و به بافت ها زمان بیشتری برای بهبودی بدهد. با این حال، متوقف کردن تمام حرکات توصیه نمی شود، زیرا این امر می‌تواند منجر به سفتی و به مرور زمان، ضعف عضلانی شود.

یخ می تواند به کاهش تورم و التهاب کمک کند. باید آن را در یک پارچه پیچیده و در روز اول آسیب به مدت 20 دقیقه چندین بار استفاده کنید. هرگز یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید، زیرا این کار می تواند منجر به آسیب بیشتر شود.

فشرده سازی با بانداژ زانو می تواند سطح راحتی را افزایش دهد. اما مراقب باشید بانداژ را خیلی محکم روی زانو نبندید.

بالا بردن پا، یا بالا نگه داشتن پا، گردش خون را بهبود می دهد و تورم را کاهش می دهد. در حالت ایده آل، زانو باید بالاتر از سطح قلب باشد.

9. گرما و سرما

گرم کردن و سرد کردن محل زانو، می تواند در درمان خانگی زانو درد موثر باشند و برای کاهش درد مفاصل ناشی از آرتریت توصیه شده است. گرما ماهیچه ها را شل می کند و روانکاری را بهبود می بخشد و منجر به کاهش سفتی می شود. برای این کار می توانید از یک بطری آب گرم یا یک پد گرم استفاده کنید.
یخ پیچیده شده در پارچه می تواند درد، التهاب و تورم را کاهش دهد. برخی از افراد نیز می توانند از گرما برای بهبود تحرک در صبح و کاهش تورم در اواخر روز استفاده کنند.

چه چیزی باعث ایجاد زانو درد در فصول سرد سال می‌شود؟ بیشتر بیماران مبتلا به آسیب زانو در طول زمستان دچار درد در قسمت های مختلف زانوی خود می شوند. درد در نواحی عضلات آسیب‌دیده درهنگام تغییر فصل از گرم به‌سرد امری طبیعی است. معمولا آسیب های زانو به دلیل سرمای هوا بیشتر خود را نشان می دهند. برای دانستن عامل زانو درد در هوای سرد “علت زانو درد در سرما چیست؟” را مطالعه کنید.

10. طب سوزنی

در سال 2017، مطالعه ای که شامل 570 نفر بود، شواهدی پیدا کرد که نشان می دهد طب سوزنی ممکن است به افراد مبتلا به آرتروز زانو کمک کند.
شرکت کنندگان 23 جلسه طب سوزنی واقعی یا ساختگی را طی 26 هفته یا 6 جلسه طب سوزنی طی 12 هفته دریافت کردند. کسانی که طب سوزنی واقعی داشتند، در مقایسه با دیگران، امتیاز بیشتری در درمان درد و عملکرد داشتند. محققان به این نتیجه رسیدند که به نظر می رسد طب سوزنی در مقایسه با طب سوزنی ساختگی و گروه های کنترل آموزشی، بهبود عملکرد و تسکین درد را به عنوان یک درمان کمکی برای آرتروز زانو ارائه می دهد.

طب سوزنی و اثر آن بر درمان زانو درد

11. سرکه سیب و سایر غذاها

سرکه سیب دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به تسکین آرتریت و انواع دیگر درد کمک کند. با این حال، فقدان شواهد علمی برای تأیید این موضوع وجود دارد. بنیاد آرتریت از آن به عنوان “افسانه غذایی” یاد می کند.

سایر توصیه های رایج برای درمان خانگی زانو درد عبارتند از:

مصرف کلاژن، ژلاتین یا پکتین و غذاهای خام.
پرهیز از لبنیات، غذاهای اسیدی و سبزیجات شب بو مانند گوجه فرنگی، سیب زمینی و بادمجان

موارد گفته شده، نکاتی است که توسط عموم مردم انجام می‌شود و در بعضی مواقع کارساز است. اما اگر درد زانوی شما همچنان ادامه دارد و رفع نشد، بهتر است با مطب آقای دکتر ابراهیم زاده تماس بگیرید و برای بررسی دقیق‌تر محل درد، یک وقت معاینه تنظیم کنید.

4.5 6 رای ها
نیل

با سلام و احترام
سپاس از بیان کامل و جامع نکات مهم درمان فوری در منزل .واقعا برای کسانیکه دچار درد ناگهانی شده و دسترسی به دکتر ندارند بسیار مفید است .با آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون