علت آب آوردن زانو (روش تشخیص + راه درمان)

به حالتی که مایعات اضافی در اطراف زانو جمع می شود، آب آوردن زانو گفته می شود. آب آردن زانو از عوارض ناشی از آرتروز زانو، ساییدگی و آسیب زانو و عفونت است. زمانی که زانو متورم می شود، این تورم می تواند شامل خون، چرک و سایر مایعات اطراف زانو باشد که در اطراف زانو جمع شده اند..
در جالت عادی هنگامی که زانویتان متورم شود، ممکن است دردی را احساس نکنید. اما زمانی که تورم از آب آوردن زانو باشد، احتمال درد گرفتن زانو و اینکه بیمار نتواند زانوی خود را خم و راست کند و هنگام راه رفتن درد داشته باشد، وجود دارد.

علائم آب آوردن زانو

نشانه ها و علائم آب آوردن زانو:

• تورم: در این حالت پوست اطراف کشکک زانو به صورت کاملا مشخصی پف کرده به نظر می رسد.
  • خشکی زانو: هنگامی که زانو دچار آب آوردگی می شود، مایعات اضافه در اطراف زانو جمع شده و زانوی بیمار خم و راست نمی شود.
  • زانو درد: زمانی که زانو خم می شود، به علت فشار وارد شده مایعات اطراف آن، درد غیر قابل تحملی خواهد داشت.

آب آوردن زانو در زبان انگلیسی

در انگلیسی به آب آوردن زانو، افیوژن یا افوژن (Effusion) گفته می‌شود. در حالت عادی در مفصل زانو مایعاتی وجود دارند که موجب روان شدن حرکت مفصل شده و به صورت طبیعی در بدن وجود است. اما پس از آسیب و یا ابتلا به آرتروز زانو و … ممکن است زانو متورم شده و درد احساس شود.

دلایل آب آوردن زانو

آرتروز

از شایع ترین علل آب آوردن زانو بیماری آرتروز زانو است. این بیماری در هنگام سایش یا پارگی غضروف انتهایی استخوان روی می دهد. آرتروز مفاصل یا استئوآرتریت مکن است در هر مفصلی از بدن رخ دهد. اما بیشترین مفاصلی که تحت تاثیر قرار می دهد شامل: مفاصل دست، لگن، زانو و ستون فقرات است. این تاثیر با گذشت زمان موجب بروز التهاب و در نهایت ممکن است سبب آب آوردن زانو شود.

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید

بیماری روماتیسم مفصلی نوعی التهاب است که با درد، تورم و قرمزی همراه بوده و ممکن است در رباط ها، تاندون ها و ماهیچه ها سبب بروز التهاب شود. روماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمنی بوده که منشا آن ناشناخته است. آرتروز التهابی از ویژگی های اصلی آرتریت روماتوئید است که ممکن است منجر به آب آوردن زانو نیز ود.

نقرس

نقرس به بیماری‌ای گفته می‌شود که در اثر تجمع اسید اوریک خون در بدن بیمار به وجود آمده و بیمار قادر به دفع آن نیست. اسید اوریک در نتیجه تجزیه شدن مواد غذایی در بدن به وجود می آید. این مواد غذایی از طریق کلیه ها دفع می گردند. تجمع اسید اوریک در بدن موجب رسوب کریستال های اسید اوریک شده و سبب درد مفاصل و در نهایت آب آوردن زانو می شود. بیماری شبه نقرس نیز در بدن به تجمع ماده ای به نام پیروفسفات کلسیم گفته می شود که موجب بروز آب در زانو می شود.

ضربه یا تروما

وارد شدن ضربه شدید به زانو، مخصوصا در هنگان انجام فعالیت های ورزشی سنگین مانند والیبال، بسکتبال و… می تواند به بروز خشکی و درد و تورم در زانو منجر شود. در هنگام وارد شدن ضربه به زانو، تاندون ها و رباط ها آسیب دیده و یا پاره می شوند که این آسیب ها ممکن است سبب آب آوردن زانو شوند. تروما نیز به پارگی رباط، پارگی مینیسک و شکستگی ستخوان گفته می شوند.

زانو درد ناگهانی به خاطر پارگی رباط صلیبی

تومورها

کیست‌ها و تومورهایی که در زانو تشکیل می شوند نیز می توانند با تحریک بافت اطراف زانو، آن را دچار آب آوردگی کنند.

بیماری لایم

این بیماری که دارای علائمی مانند تب و لرز، خستگی و سردرد و گره‌های لنفاوی متورم و درد عضلات است نیز می تواند منجر به بروز آب آوردن در زانو شود.

بورسیت

بورسیت به تورم کیسه‌های پر شده از مایع جداکننده استخوان زانو از عضلات و تاندون ها گفته می شود.

عفونت ناشی از بیماری

عفونت در بدن می تواند موجب بروز آب در زانو شود. این عفونت حاصل بیماری‌هایی مانند سل، گونوره و بروسلوز است که التهاب و تورم ایجاد می‌کنند.

آیا آب آوردن زانو خطرناک است؟

در جواب باید گفت بله، تورم و ترومای زانو نشان دهنده آسیب جدی در زانو است که سریعا باید درمان شود. پس از جمع شدن آب در زانو باید سریعا به یک پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کرده تا آسیب زانو سریعا درمان شود.

بیشتر بخوانید: بهترین جراح و متخصص ارتوپد در مشهد

آب آوردن زانو نشانه چیست؟

وجود التهاب یا مشکل در اطراف زانو یا وجود مشکل در زانو موجب جمع شدن آب در اطراف زانو می‌شود. بیماری هایی مانند نقرس و آرتروز زانو و یا ضربه و ترومای زانو باعث می شوند مایع بین مفصلی در زانو جمع شود. به همین دلیل آب آوردن زانو نشانه خوبی نیست و حتما به سرعت به پزشک متخصص مراجه کنید.

عوارض التهاب و آب آوردن زانو

1. کاهش حجم عضلانی: جمع شدن مایعات در اطراف مفصل زانو می توانند به عملکرد عضلات آسیب زسانده و موجب ضعف و آتروفی عضلات ران شوند.
  2. کیست بیکر (کیسه پر از مایعات در پشت زانو): کیست بیکر یا کیست پاپلیتئال به تجمع بیش از حد مایعات در پشت زانو گفته می‌شود.

چه زمانی برای آب آوردن زانو باید به پزشک مراجعه کنیم؟

پس از گذشت چند روز و استراحت دادن به مفصل زانو، اگر ورم زانو با اقدامات مراقبتی و روش های خانگی که در ادامه توضیح خواهیم داد، برطرف نشد و درد و ورم به صورت مزمن ادامه دار بود، باید سراغ معاینه و رمان کلینیکی رفت و به پزشک متخصص زانو مراجعه کرد.

در صورتی که نیاز به مشاوره در مورد جراحی ارتوپد دارید، می‌توانید از طریق شماره‌های 05138541812 و 05138409452 با مطب دکتر ابراهیم زاده، متخصص جراحی ارتوپد در مشهد تماس حاصل فرمایید.

چطور می‌توانیم آب آوردن زانو را تشخیص دهیم؟

از آنجایی که نشانه هایی از وجود بیماری های دیگر مانند آرتروز زانوف تروما یا عفونت نیز هنگام متورم شدن زانو وجود داشته باشند، پزشک متخصص از راه های زیر علت ورم را تشخیص خواهد داد:

• اولتراسوند
  • تست اشعه ایکس
  • آزمایش خون
  • MRI
  • آزمایش مایع مفصلی

درمان آب آوردن زانو به روش‌های کلینیکی

روش های مختلفی برای درمان آب آوردن زانو وجود دارد و خارج کردن آب زانو، فیزیوتراپی و تمرین های حرکتی، جراحی تعویض مفصل زانو و درمان با دارو از جمله روش های درمانی کلینیکی برای این بیماری است.
در نظر داشته باشید که کار اصلی پزشک، تنها خارج کردن این مایع میان بافتی نیست و پزشک متخصص باید دلایل قطعی ان بیماری را تشخیص دهد.

درمان‌های رایج آب آوردن زانو

درمان‌های مرسومی که به بهبود ورم و آب آوردن زانو کمک می‌کنند عبارتند از:

دارو

آنتی بیوتیک ها، مسکن ها و کورتیکو استروئید ها از داروهای تجویز شده توسط پزشک برای این بیماری هستند.
آنتی بیوتیک‌ها: اگر آب آوردن زانو به دلیل عفونت باشد، آنتی بیوتیک تجویز می شود.
مسکن‌ها: مسکن برای کاهش درد تجویز شده و در صرت نیاز، مسکن های قوی تر تجویز می‌شوند.
کورتیکواستروئیدها: این داروها به دلیل قوی بودن ممکن است به صورت قرص یا به صورت تزریق در مفصل تجویز شوند.

خارج کردن مایع مفصلی

این روش زمانی انجام می شوند که ورم زانو با روش های گفته شده تسکین نیابد و مایع مین مفصلی به بافت زانو آسیب برساند.
در این روش سرنگی را داخل فضای مفصلی زانو فرو کرده و پزشک سعی می کند حداکثر مایع جمع شده در زانو را در سرنگ پر کند. پس از تخلیه مایع اضافی زانو، بیمار برای آزمایشات لازم جهت اطمینان از عدم وجود عفونت در زانو به ازمایشگاه فرستاده می شود.

تزریق کورتیزون

یکی از روش های درمان آب آوردن زانو، تزریق کورتیزون است. کورتیزون دارویی وی است که پس از خارج کردن مایع زانو در مفصل تزریق شده و موجب درمان خشکی و ورم زانو می‌شود.

استفاده از زانوبند طبی

زانو بند طبی موجب کاهش کشیدگی بافت زانو و حمایت از مفصل زانو شده و برای بیمارانی که دچار آرتروز زانو هستند بسیار مفید است.

زانو بند طبی

بیشتر بخوانید: ۱۱ روش خانگی درمان زانو درد

تعویض مفصل زانو

در مواردی که استئوآرتریت حاد موجب آب آوردن زانو شده باشد، باید با استفاده از پروتز های مصنوعی، مفصل زانو را جایگزین کرده تا درد و تورم بیمار کاهش پیدا کند. جراحی تعویض مفصل زانو باید توسط پزشک متخصص زانو مشهد دکتر ابراهیم زاده انجام شود تا بتوان نتیجه بسیار خوبی از آن گرفت.

آرتروسکوپی زانو

در عمل آرتروسکوپی زانو پزشک چند لوله که سر یکی از آن ها دوربین کوچکی قرار گرفته را از طریق برش های بسیار کوچک که به آن ها پورتال گفته می شود، وارد زانو کرده و به ترمیم بافت آسیب دیده می‌پردازد.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی به جهت تقویت و بهبو محدوده حرکتی زانو انجام می گیرد. در طی فیزیوتراپی ممکن است از اولتراسوندف تراشه و یا کرایوتراپی نیز استفاده شود.

بیشتر بخوانید: جراحی زانو

آیا کشیدن آب زانو ضرر دارد؟

به کشیدن آب زانو آرتروسنتز گفته می شود. زمانی که پزشک آب زانو را به وسیله سرنگ از زانو خارج می کند، آن را برای آزمایشگاه فرستاده تا علت ایجاد کننده درد و عفونت های آن بررسی شود. در لحظه کشیدن آب زانو خیلی از افراد نگران این هستند که ممکن است این کار خطرناک بوده و دچار عواقب دردناک شوند؛ اما باید این را بدانید که این کار در هم برای تشخیص علل درد زانو ضروری بوده و هم برای درمان تورم و تسکین درد زانو مورد نیاز است. به جز کشیدن آب زانو، می توان از سی تی اسکن، ام آر آیف نمونه برداری و رادیوگرافی نیز استفاده کرد و مشکل زانو را تشخیص داد و سپس برای درمان، اقدامات لازم را انجام داد.

آمپول برای آب آوردگی زانو

این نکته که تزریق کورتیزن درد زانو را تسکین کاهش می دهد درست است اما این درمانی برای آب آوردن زانو نیست. تزریق کورتیزون در زانوف مسیر سینگنال های درد زانو را قطع کرده و موجب کاهش درد در زانو می شود. پس از کاهش در می توانید به فعالیت های روزمره خود ادامه داده و برای چند هفته درد را کمتر حس کنید. بسیار از ورزشکاران حرفه ای برای افزایش فعالیت خود در زمان تمرینات و مسابقات، از تزریق کورتیزون در زانوها کمک می‌گیرند.

آیا آب زانو جذب می‌شود؟

اگر دچار آب آوردگی زانو شده اید، نباید آن را به حال خود رها کنید؛ بلکه باید به پزشک متخصص ارتوپد زانو مراجعه کرده تا دچار ناتوانی های حرکتی و درد در زانو نشوید.

درمان‌های خانگی آب آوردن زانو

روش های خانگی برای درمان آب آوردن زانو وجود دارند که آن هارا بررسی میکنیم. با استفاده از این روش ها می توانید التهاب و تورم زانوهای خود را کاهش دهید:

استراحت

زمانی که زانو در مرجله درد و تورم استف باید از فشار آوردن و انداتن وزن روی آن پرهیز کرده و کمترین تحرک را داشته باشید تا به بدن کمک کنید.

کمپرس سرد

کمپرس سرد در روی زانو و بالا قرار دادن زانوها برای کنترل درد و تورم زانو مفید است. روزانه و به صورت هر دو تا چهار ساعت یکبار، به مدت 15 تا 20 دقیقه روی زانو های خود کمپرس سرد قرار دهید.

در ارتفاع قرار دادن زانو

هنگامی که کمپرس سرد را روی زانو های خود گذاشته اید، سعید کنید پاها را بالاتر از سطح قلب قرار دهید. همچنین در زمان خواب با استفاده از یک بالشت می توانید ارتفاع زانو هارا بالا بیارید.

درمان سنتی آب آوردن زانو

طب گیاهی و درمان های سنتی نیز برای آب آوردن زانو وجود دارند. روغن زیتون، روغن اکالیپتوس، روغن فلفل تند و گل همیشه بهار برای کاهش درد زانو عالی استف اما برای گرفتن نتیجه قطعی به پزشک متخصص و جراح زانو مشهد دکتر ابراهیم زاده مراجعه کنید.

استفاده از قرص و پماد موضعی

با استفاده از قرص و پماد موضعی شاید بتوان برای مدتی درد را کاهش دادف اما این ها نمی توانند درمان قطعی برای آب آوردن زانو باشند.

ورزش برای درمان آب آوردن زانو

برای جذب آب زانو می توان از حرکت های ورزشی نیز کمک گرفت. همچنین می توان با استفاده از حرکت های کششی باعث افزایش انعطاف عضلات همسترینگ و عضلات کنار زانو شد.

درمان آب آوردن زانو با فیزیوتراپی

انجام حرمات فیزیوتراپی می توانند به درمان ورم زانو و زانو درد کمک کنند. برای این منظور نیاز است تا با مراجعه به متخصص فیزیوتراپی، مناسب ترین حرکت ها برای درمان بیماری شما تجویز شوند. جلسات فیزیوتراپی به افزایش انعطاف پذیری اطراف زانو و ماهیچه ها کمک کرده و درد و تورم نیز در مفصل زانو کمتر می شود.

در صورتی که نیاز به مشاوره در مورد جراحی ارتوپد دارید، می‌توانید از طریق شماره‌های 05138541812 و 05138409452 با مطب دکتر ابراهیم زاده، متخصص جراحی ارتوپد مشهد تماس حاصل فرمایید.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند؟

فشار زیاد به زانو از جمله دلایل آب آوردن زانو است. به طور مثال افرادی که اضافه وزن دارند یا بیشتر از دیگران به زانوهایشان فشار وارد میکنند (مانند باغبان ها و کشاورزها) باعث آب آوردن زانوهایشان می‌شوند. ورزشکاران نیز باید از آوردن فشار بیش از حد به زانوهایشان پرهیز کنند. همچنین بالا رفتن سن و بیماری هایی مانند نقرس و آرتروز نیز در آب آوردن زانو نقش مهمی دارند.

منبع:Swollen knee