عوارض تعویض مفصل زانو

عوارض تعویض مفصل زانو می‌تواند ناشی از جراحی یا ایمپلنت معیوب باشد. از دست‌ دادن حرکت زانو و درد از عوارض شایع هستند. اما عوارض شدیدتر که نیاز به جراحی اصلاحی ایمپلنت زانو دارند عبارتند از عفونت تعویض مفصل، خونریزی غیرمنتظره در مفصل زانو و شل شدن پروتز.

عوارض رایج تعویض مفصل زانو

تعویض کامل مفصل زانو (TKR) در 90 درصد موارد عملکرد زانو را بازیابی می‌کند، اما گاهی اوقات ممکن است بعد از جراحی تعویض زانو عوارضی نیز رخ دهد. درد، شایع‌ترین عارضه پس از تعویض مفصل است.

سایر عوارض شایع جراحی زانو عبارتند از:

• کلیک کردن یا پاپ کردن
  • شل شدن
  • آسیب عصبی
  • تورم و سفتی زانو

سن، سلامت و سطح فعالیت شما همگی در خطر عوارض بعد از جراحی تعویض زانو نقش دارند. اگر دو سال پس از جراحی همچنان مشکلات تعویض مفصل زانو (از جمله درد) را تجربه می‌کنید، می‌توانید با دکتر ابراهیم زاده بهترین جراح زانو صحبت کنید تا مشخص شود که آیا مشکلات دیگری وجود دارد یا خیر.

تق تق زانو یا کلیک کردن

علت صدادادن مفصل زانو

صداهای کلیک کردن، ساییده شدن و کوبیده‌شدن زانو پس از جراحی، از عوارض جانبی رایج تعویض زانو هستند. طبق گفته بهترین جراح زانو مشهد، اکثر مردم با خم شدن یا راه رفتن، صدای تق تق یا کلیک را می‌شنوند.

تق تق زانو یا کلیک زانو معمولاً چند هفته پس از جراحی تعویض زانو شروع می‌شود؛ زیرا تورم کاهش یافته و دامنه حرکتی بهبود می‌یابد. در سه ماهگی، صداها ممکن است صرفا با افزایش فعالیت بدنی ایجاد شوند.

درد زانو

این طبیعی است که بیماران تا شش ماه پس از جراحی مقداری درد را تجربه کنند؛ با این حال، اگر درد شش ماه پس از عمل ادامه یافت، به‌طورکلی می‌توان آن را درد مزمن زانو در نظر گرفت.

پزشکان متخصص زانو مطالعات فراوانی را در بین بیماران تعویض کامل زانو بررسی کرده‌اند. یافته‌ها حاکی از آن است که تقریباً 20 درصد بیماران درد را گزارش می‌کنند. همچنین ممکن است درد مزمن زانو پس از تعویض کامل مفصل زانو حتی بیشتر از میزان تخمین زده شده در مطالعات تحقیقاتی باشد، زیرا برخی از بیماران ممکن است تمایلی به گزارش درد نداشته باشند.

درصورتی‌که زانویتان درد می‌کند و یا نیاز به دکتر جراح زانو دارید، می‌توانید از طریق شماره‌های 05138541812 و 05138409452 با مطب دکتر ابراهیم زاده، متخصص جراحی زانو تماس حاصل فرمایید.

سفتی زانو

خشکی و سفتی زانو

هدف تعویض مفصل زانو بازگرداندن حرکت زانو، به‌طور معمول در افراد مبتلا به آرتروز زانو است. سفتی زانو باید ظرف شش هفته پس از عمل برطرف شود. سه ماه پس از عمل نیز، بیماران باید 90 درصد از حرکت زانو خود را به دست آورند.

اگر فردی قبل از تعویض کامل مفصل زانو، سفتی زانو داشته باشد و جراح نتواند مسائل آناتومیکی را که باعث سفتی می‌شود برطرف کند، ممکن است دامنه حرکتی محدودی پس از جراحی باقی بماند. علاوه بر این، عادات سبک زندگی مرتبط با سفتی زانو می‌تواند به دامنه محدود حرکت زانو بعد از عمل کمک کند. در نهایت، خطاهای جراحی خاص در طول تعویض کامل مفصل زانو نیز می تواند عملکرد زانو را مختل کند و منجر به سفتی زانو بعد از عمل شود.

آسیب عصبی

آسیب عصبی ممکن است در طول جراحی اتفاق بیفتد، اما معمولا در عرض شش ماه از بین می‌رود. علائم آسیب عصبی شامل درد، احساس سوزن سوزن شدن در ساق پا و بی حسی در ساق یا پا است.

جراحان باید پوست و ماهیچه را در حین جراحی برش داده و آن را بکشند. آکادمی جراحان ارتوپد آمریکا می گوید “فشار، کشش یا برش” می تواند به اعصاب پا یا اطراف مفصل آسیب برساند.

جراحی زانو ممکن است شامل اتصال پروتز های مخصوصی به زانو باشد تا جریان خون در پا را محدود کند. این محدودیت ممکن است به اعصاب فشار وارد کرده و در نتیجه باعث آسیب شود.

خطرات جدی و عوارض تعویض مفصل زانو

مانند هر جراحی بزرگ دیگر، عوارض شدید اما نادر ممکن است رخ دهد. کمتر از 2 درصد از بیماران این عوارض را تجربه می‌کنند.

عوارض جدی TKA عبارتند از:

• واکنش آلرژیک
  • لخته شدن خون
  • حمله قلبی
  • سکته
  • فلج عصب پرونئال مشترک (PN) یک عارضه جدی و ناتوان کننده عملکردی است که می تواند پس از TKA رخ دهد. افراد مبتلا به ناهنجاری والگوس در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این عارضه هستند.

عوارض بلاک عصبی

بلاک عصبی یک نوع بیهوشی پرکاربرد و نسبتاً ایمن است که قبل از تعویض زانو به بیماران داده می‌شود. عوارض بلاک عصبی غیر معمول بوده اما ممکن است بر نتایج جراحی تاثیر بگذارد.

برخی از عوارض جانبی شامل افزایش قند خون، واکنش‌های پوستی، خونریزی و خارش یا درد در محل تزریق است. بلاک های عصبی نیز در صورت تزریق در محل نامناسب ممکن است باعث آسیب عصبی شوند. در موارد نادر، عوارض بلاک عصبی کشنده است.

عوارض تعویض مفصل زانو که ممکن است نیاز به اصلاح زانو داشته باشد

اصلاح زانو یا عمل مجدد، جراحی است که جایگزین ایمپلنت های پروتز از جراحی اصلی می شود. کسانی که جراحی تعویض زانو انجام می‌دهند ممکن است به زانوی مصنوعی دیگری نیاز داشته باشند.

اگر ایمپلنت زانو به دلیل ساییدگی، شل شدن یا مسائل دیگر بشکند، ممکن است اصلاح ایمپلنت زانو ضروری باشد.

عوارضی که می‌توانند نیازمند اصلاح زانو باشند عبارتند از:

• شکستگی
  • ناپایداری و دررفتگی
  • شل شدن ایمپلنت زانو
  • ناهماهنگی و شکستن
  • مشکلات بافت نرم

مطالعات نشان داده‌اند که دلایل موثر برای اصلاح زانو، عفونت، شل شدن آسپتیک و شکستگی پری پروتز است. شکستگی های پری پروتز در استخوان ران، درشت نی یا کشکک رخ می دهد.

شل شدن آسپتیک به خرابی پروتز اطلاق می‌شود که ناشی از مشکل مکانیکی نباشد. در عوض، ممکن است خرابی پروتز با تحلیل استخوان یا التهاب در سلول‌های مفصل همراه شود.

عفونت

در حالی که خطر عفونت کم است، می‌تواند یک عارضه بزرگ در جراحی تعویض مفصل زانو باشد. ایمپلنت های فلزی و پلاستیکی ممکن است به عنوان سطحی برای رشد باکتری ها عمل کنند و محل قرارگیری آنها ممکن است آنها را برای آنتی بیوتیک‌ها غیر قابل دسترس کند. در نتیجه، عفونت‌ها می‌توانند به ماهیچه یا استخوان آسیب برسانند و ایمپلنت را ضعیف کنند.

عفونت اغلب نیاز به جراحی برای برداشتن دستگاه و عضله یا سایر بافت های عفونی دارد. درمان موفقیت آمیز به باکتری، مدت زمان عفونت و سلامت بیمار بستگی دارد. در موارد نادر، عفونت ممکن است منجر به قطع عضو شود.

مشکلات بافت نرم

عوارض ترمیم زخم و پوست و سایر مشکلات بافت نرم ممکن است پس از تعویض مفصل زانو رخ دهد. این عوارض می‌تواند منجر به مشکلات شدید برای بیماران شود. پوشش بافت نرم برای حفظ و بهبود پروتز بسیار مهم است. عدم شناسایی زودهنگام عوارض ترمیم زخم می‌تواند منجر به نکروز، عفونت و از دست دادن پروتز شود.

شل شدن ایمپلنت زانو

شل شدن یکی از شایع ترین عوارض جراحی تعویض مفصل زانو است که نیاز به اصلاح دارد. دلایل مختلفی برای شل شدن ایمپلنت وجود دارد. عفونت یک علت محتمل برای شل شدن آسپتیک یک پاسخ التهابی است که منجر به از دست دادن استخوان و شل شدن ایمپلنت در صورت عدم وجود عفونت می‌شود.

سن کمتر با خطر بالاتر شل شدن آسپتیک همراه است. عوامل دیگر عبارتند از سن، جنس، BMI، سطح فعالیت، مصرف الکل و تنباکو و کیفیت استخوان.

طراحی معیوب، نقص محصول، یا ساییدگی قطعات ایمپلنت نیز می‌تواند باعث شل شدن آن شود.

ناپایداری و دررفتگی

ناپایداری مفصل زانو زمانی اتفاق می‌افتد که بافت‌های نرم پشتیبان زانو از کارافتاده یا به‌دلایل دیگر نمی‌توانند کار کنند. این یک دلیل رایج برای جراحی اصلاح زانو است، اما متخصصان می‌گویند که شناسایی علل بی‌ثباتی زانو می‌تواند کمک بسیار بزرگی به بهبود ناپایداری زانو کند.

ناهماهنگی و شکستن ایمپلنت

اجزای زانوی مصنوعی برای اینکه به درستی کار کنند، باید در یک راستا قرار بگیرند. اگر این اعضا در یک ردیف قرار نگیرند، ممکن است خیلی زود فرسوده‌شوند یا ایمپلنت از کار بیفتد.
ناهماهنگی و شکستن ایمپلنت شامل بی‌ثباتی مفصل، درد و تورم است. البته علائم دیگری نیز شامل کاهش دامنه حرکت زانو و گرما در اطراف مفصل است.

شکستگی

شکستگی استخوان بعد از جراحی تعویض مفصل زانو یک عارضه نادر است که ممکن است نیاز به تعویض مجدد زانو داشته باشد. استخوان ران، درشت نی یا کشکک ممکن است در هر زمان، حتی سال ها پس از جراحی نیز بکشند.

عوامل خطر مرتبط با شکستگی شامل شرایط التهابی، سن و پوکی استخوان است. علاوه بر این، مصرف طولانی مدت استروئید و برخی بیماری های عصبی مانند پارکینسون یا صرع خطر را افزایش می دهد.

حساسیت به فلز ایمپلنت

حساسیت به فلز ایمپلنت زانو بسیار نادر است. این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که فلز موجود در ایمپلنت واکنشی را در بدن بیمار ایجاد کند. این موضوع می‌تواند یک واکنش آلرژیک یا یک پاسخ خود ایمنی باشد.
متاسفانه، آزمایش حساسیت به مفصل فلزی پیچیده است و متخصصان هنوز راه کاملی برای بهینه‌تر کردن این عارضه نیافته‌اند.

عوارض تعویض مفصل زانو در طولانی مدت

تعویض مفصل زانو معمولا عملکرد فیزیکی را بهبود می‌بخشد و درد را کاهش می‌دهد. با این حال، حدود 20 درصد از بیماران، زانو درد مزمن پس از عمل را گزارش می‌دهند. مطالعات این نوع درد مزمن را با کاهش عملکرد، افزایش التهاب و افسردگی مرتبط دانسته‌اند.

یکی دیگر از عوارض طولانی مدت سفتی زانو مربوط به استخوان سازی هتروتوپیک (HO) است. در HO، استخوان‌های جدید در اطراف ماهیچه ها، تاندون ها، رباط ها و غضروف تشکیل می شود. خوشبختانه، درمان های متعددی برای HO ، از جمله داروهای ضد التهابی و فیزیوتراپی در دسترس است.

اگر حتی ده سال پس از جراحی زانو شروع به تجربه مشکلات تعویض مفصل زانو کردید، ممکن است با لق شدن ایمپلنت یا برخی از عوارض دیگر مواجه شوید. برای مراقبت‌های لازم می‌توانید به‌مطب دکتر ابراهیم زاده جراح زانو و متخصص زانو مشهد مراجعه کنید.