زانو درد مزمن و درمان بدون جراحی

درد مفاصل به هر شکلی آزاردهنده است، اما زمانی که مزمن شود، می تواند ناتوان کننده باشد. زانو درد مزمن می تواند ساده ترین کارها را تقریبا غیرممکن به نظر برساند. همه چیز از پیاده روی گرفته تا نشستن می تواند دردناک باشد و تحمل درد مزمن زانو بدون درمان آن برای هرکسی دشوار خواهد بود.

مفاصل زانو دو تا از قوی ترین و آسیب پذیرترین مفاصل بدن هستند. دانستن اینکه چه چیزی می تواند به آنها آسیب برساند و نحوه درمان صحیح هر آسیب در زانو، می تواند زندگی را برای شما آرامش بخش تر کند.

علت زانو درد مزمن چیست؟

دلایل زانو درد مزمن می تواند متفاوت باشد، اما معمولاً نتیجه دو دلیل است:

• تروما

آسیب‌های تروماتیک معمولاً آنهایی هستند که به طور ناگهانی مانند زمین خوردن اتفاق می‌افتند. با این حال، آنها همچنین می توانند نتیجه حرکات تکراری یا ضربه به زانو باشند.

زانو درد مزمن
  • شرایط پزشکی

با افزایش سن، بدن ما در برابر اختلالاتی مانند آرتریت آسیب پذیرتر می شود. برخی از این شرایط بر مفاصل تأثیر منفی می گذارد و منجر به درد مزمن می شود.

زانو درد مزمن باعث ناراحتی مداوم در زانو می شود. این بیماری می تواند به شکل تورم یا حساسیت باشد و می تواند یک یا هر دو زانو را درگیر کند. صدمات ترومایی می تواند منجر به دررفتگی کاسه زانو، شکستگی یا پارگی در رباط ها یا منیسک شود.

آسیب های ترومایی اغلب با فعالیت های ساده قابل پیشگیری هستند، مانند اطمینان از گرم کردن مناسب قبل از ورزش و استفاده از تجهیزات حفاظتی مناسب هنگام انجام ورزش. اگرچه برخی حوادث و شرایط پزشکی همیشه قابل پیشگیری نیستند.

مشکلاتی مانند آرتروز یا نقرس، یا نگرانی های جدی تر، مانند تومورها نیز می توانند منجر به درد مزمن زانو شوند.

سایر شرایط پزشکی که ممکن است منجر به درد مزمن زانو شود عبارتند از:

تاندونیت

به طور معمول درد در قسمت جلویی زانو، تاندونیت تنها با ادامه حرکت بدتر می شود.

کیست بیکر

مایعی در زانو وجود دارد که به روان شدن آن کمک می کند، بنابراین می تواند به راحتی و بدون درد خم شود. هنگامی که این مایع جمع می شود، می تواند کیست نانوایی را تشکیل دهد که می تواند باعث درد مداوم زانو شود.

بورسیت

هنگامی که از زانو بیش از حد استفاده می شود، به خصوص بدون استراحت مناسب، ممکن است ملتهب شود و در نتیجه بورسیت ایجاد شود.

کندرومالاسی کشکک

کندرومالاسی کشکک زمانی رخ می دهد که غضروف زیر کاسه زانو آسیب دیده باشد.

استئوسارکوم

نوعی سرطان استخوان که اغلب در زانو اتفاق می افتد، استئوسارکوم نیز دومین نوع شایع سرطان استخوان است.

سلولیت

باکتری های خوبی که روی پوست ما زندگی می کنند، قرار است روی آن زندگی کنند، نه در آن. سلولیت زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری در زیر سطح محافظ پوست قرار می‌گیرد و باعث عفونت باکتریایی می‌شود.

تفاوت درد مزمن و درد حاد

زانو درد شدید

درد راهی است که بدن به شما هشدار می دهد، به همین دلیل است که معمولاً به سرعت بروز می کند و در نهایت از بین می رود. درد ناشی از ضربه‌زدن به انگشت پا یا بهبودی ناشی از جراحی، هر دو نمونه‌ای از دردهای حاد هستند، زیرا بیشتر از چند ماه طول نمی‌کشند. در بسیاری از موارد، با ناپدید‌شدن علت، درد کاهش‌یافته و ناپدید می‌شود.

از طرف دیگر، درد مزمن بدون مداخله پزشکی از بین نمی رود. با این حال، درد مزمن نیز می تواند رخ دهد، حتی اگر علت اولیه درد بهبود یابد یا ناپدید شود، زیرا سیگنال های درد برای مدت طولانی فعال می مانند.

معمولاً درد حاد زودگذر است و اغلب با گذشت زمان از بین می رود. از سوی دیگر، درد مزمن نتیجه یک حادثه مهم منحصر به فرد است و به ندرت خود به خود از بین می رود – نیاز به تشخیص و درمان دارد.

نحوه تشخیص زانو درد مزمن

دو مرحله برای تشخیص درد مزمن زانو وجود دارد: مشاوره با پزشک متخصص زانو مشهد دکتر ابراهیم زاده و تصویربرداری از زانو

دکتر ابراهیم زاده پس از انجام معاینه فیزیکی زانوی شما، تعیین می کند که کدام آزمایش های تشخیصی لازم است. وی از شما می خواهد که زانو را خم کنید و ممکن است اطراف زانوی شمارا لمس کند تا ببینید جاهای دیگر نیز حساس به لمس هستند یا خیر. نتیجه گیری وی تعیین می کند که کدام آزمایش های آزمایشگاهی مورد نیاز است.

آزمایش‌ یا تصویربرداری برای تشخیص درد مزمن زانو می‌تواند شامل عکس‌برداری با اشعه ایکس، آزمایش خون، MRI یا سی‌تی اسکن باشد. ممکن‌است لازم‌ باشد چندین آزمایش تصویربرداری یا آزمایشگاهی انجام‌دهید، بنابراین پزشک متخصص زانو دکتر ابراهیم زاده می‌تواند نوع درد مزمن زانو را تشخیص‌دهد تا بتوانید درمان مناسب‌ را شروع‌ کنید.

چگونه درد مزمن زانو را درمان کنیم؟

در حالی که درد مزمن زانو به خودی خود از بین نمی رود، قابل درمان است. نوع زانو دردی که تجربه می کنید تعیین می‌کند که کدام دوره درمانی برای وضعیت شما بهترین است.

چندین نوع درمان برای زانو درد مزمن وجود دارند، از جمله:

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی به تقویت عضلات اطراف ناحیه دردناک زانو کمک می کند که به پایداری آن کمک می کند. بسته به‌علت درد مزمن زانو، ممکن است برای شما فیزیوتراپی یا فقط ورزش بدنی تجویز شود تا خودتان درخانه انجام‌دهید.

تزریق

پزشک ممکن است برای درد مزمن زانو تزریقاتی را تجویز کند که به کاهش درد برای چندین ماه کمک می کند. برخی از موادی که به طور بالقوه می توانند کمک کنند عبارتند از:

• کورتیکواستروئیدها

این دارو به کاهش التهاب و علائم آرتریت کمک می کند و درد شما را برای ماه ها از بین می برد. با این حال، کورتیکواستروئیدها برای همه تاثیرگذار نیستند.

• اسید هیالورونیک

این اسید مایع طبیعی مورد استفاده برای روغن کاری زانو را جبران می کند، تحرک را افزایش می دهد و درد مفاصل را کاهش می دهد و می تواند تا چند ماه ادامه یابد. با این حال، اثربخشی اسید هیالورونیک هنور مورد بررسی قرار دارد.

• پلاسمای غنی از پلاکت

ایده آل برای کسانی که درد مزمن زانو به دلیل پارگی یا رگ به رگ شدن رباط دارند. پلاسمای غنی از پلاکت، معجونی از پلاکت های بدن شما برای کمک به بهبود جراحات است.

دارو

داروهای تسکین دهنده گاهی اوقات می توانند پاسخی ساده برای درد مزمن زانو باشند. پزشک ممکن است مسکن هایی را تجویز کند که قوی تر از داروهای بدون نسخه هستند تا به شما در مدیریت هر گونه ناراحتی کمک کنند.

جراحی

اغلب به عنوان آخرین راه حل از جراحی استفاده می شود، گاهی اوقات موثرترین درمان برای درد مزمن است. جراحی احتمالا تنها پس از انجام سایر گزینه ها به عنوان آخرین گزینه خواهد بود. زمانی که جراحی به یک گزینه تبدیل شود، نوع آن به ویژگی های درد مزمن زانو بستگی دارد.

یکی از گزینه ها این است که سعی کنید هر چیزی که آسیب‌دیده است، مانند ترمیم رباط پارگی یا غضروف آسیب‌دیده را تعمیر کنید. گزینه دیگر تعویض جزئی یا کامل زانو است. جراحی جزئی زانو تنها قسمت‌های بسیار آسیب‌دیده زانو را با قطعات مصنوعی ساخته‌شده از فلز و پلاستیک جایگزین می‌کند. تعویض کامل زانو همانطور که از نامش پیداست، کل زانو را با یک مفصل مصنوعی جایگزین می کند.

درمان زانو درد مزمن

اگرچه ممکن است جراحی بهترین گزینه ممکن باشد، اما دکتر ابراهیم زاده با معاینات خود، بهترین راه‌های ممکن را به بیماران پیشنهادداده و سعی می‌کند راه‌های غیرتهاجمی را برای درمان درد مزمن زانو پیشنهاد دهد.

درصورتی‌که نیاز به‌مشاوره درمورد جراحی زانو دارید، می‌توانید ازطریق شماره‌های 05138541812 و 05138409452 با مطب دکتر ابراهیم زاده، متخصص جراحی زانو تماس حاصل‌ فرمایید.