علت درد پشت زانو چیست؟

درد پشت زانو یکی از شایع ترین دردها است. این دومین درد بعد از کمردرد است و حدود یک چهارم افراد در مقطعی از زندگی خود به آن مبتلا می شوند. زانو درد معمولاً نوجوانان، به ویژه ورزشکاران زن جوان را تحت تأثیر قرار می دهد. این درد شایع ترین سندرم استفاده بیش از حد زانو در ورزشکاران است.

بیشتر موارد درد جلوی زانو، آسیب ناشی از استفاده بیش از حد یا آمادگی نداشتن برای ورزش است. مشکلات معمولاً خود به خود برطرف می شوند و پس از کاهش درد، فعالیت های ورزشی می تواند از سر گرفته شود.

دردها انواع متفاوتی دارند اما ممکن است علائم زیر همراه با زانو درد پدید آیند:

• درد کسل کننده ای باشد که به تدریج شروع می شود و با فعالیت ها مرتبط است
  • در زانو صدای کلیک یا صداهای دیگر تولید می‌شود
  • هنگام بالا رفتن از پله ها یا هنگام بلند شدن پس از مدت طولانی نشستن، چمباتمه زدن یا زانو زدن
  • ایجاد ضعف در پاها

درمان های توصیه شده برای زانو درد جلو عبارتند از:

• توقف فعالیت هایی که باعث آن می شود تا زمانی که برطرف شود
  • استفاده از یخ زمانی که زانو درد دارد
  • مصرف مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن
  • استفاده از تمرینات تقویتی زانو

در صورتی که نیاز به مشاوره در مورد زانو درد یا جراحی زانو دارید، می‌توانید از طریق شماره‌های 05138541812 و 05138409452 با مطب دکتر ابراهیم زاده، متخصص جراحی زانو تماس حاصل فرمایید.

علت زانو درد

استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، رگ به رگ شدن و نقرس از شایع ترین علل زانو درد هستند.

آرتروز

استئوآرتریت یکی از شایع ترین علل زانو درد طولانی مدت است. یکی از دلایل رایج برای درد طولانی مدت زانو نوعی آرتریت است که به آن آرتروز معروف است. تصور می شود که آرتروز ناشی از ساییدگی و پارگی مفصل است. آرتروز زانو بیشتر افراد مسن بالای 65 سال را مبتلا می کند.

زانو به دلیل غضروفی که انتهای استخوان های مفصل سالم را می پوشاند به نرمی خم می شود و صاف می شود. آسیب طولانی مدت به این غضروف منجر به آرتروز می شود. حرکت محدود می شود و درد به تدریج افزایش می یابد. این درد با تحمل وزن بدتر می شود و با استراحت تسکین می یابد.

روماتیسم مفصلی

نوع دیگری از آرتریت، آرتریت روماتوئید (RA) نیز می تواند باعث درد زانو شود. آرتریت روماتوئید به تورم زانو ختم می شود. همچنین زانو قرمز شده، حساس، گرم و متورم خواهد بود.

درد شامل سفتی متداولی است که معمولاً در اوایل صبح بدتر می شود. ممکن است خستگی بعد از ظهر وجود داشته باشد. زانو درد با این علائم نیاز به توجه پزشک برای تشخیص و درمان صحیح دارد. آرتریت روماتوئید از درمان زودهنگام سود می برد.

رگ به رگ شدن، کشیدگی و جراحت

رگ به رگ شدن و کشیدگی زمانی اتفاق می‌افتد که بافت‌های زانو در اثر فعالیت غیرعادی یا افزایش‌یافته، یا پیچ و تاب یا چرخش ناخوشایند کشیده می‌شوند.

پیچ خوردگی اغلب خود به خود برطرف می شود، اما برخی از مشکلات ممکن است نیاز به درمان بیشتری داشته باشند. به عنوان مثال، آسیب به پد بافتی در مفصل زانو به نام منیسک ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

نقرس

نقرس نوع دیگری از آرتریت است. این بیماری همراه با قرمزی و تورم پدید آمده و می‌تواند مفاصل دیگر را تحت‌تاثیر قراردهد. نقرسی را می توان تحت مراقبت های پزشکی با دارو و تغییر در رژیم غذایی و ورزش درمان کرد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

آسیب آشکار زانو ناشی از ضربه ناگهانی، مانند تصادف جاده ای یا سقوط، ممکن است نیاز به مراقبت فوری پزشکی داشته باشد. درصورت وجود درد قابل توجه، بریدگی عمیق، تورم یا ناتوانی در استفاده از پای خود، زانو باید توسط جراح متخصص زانو دکتر ابراهیم زاده معاینه شود.

برای سایر موارد، دکتر ابراهیم زاده متخصص زانو مشهد باید مشکل را بررسی کند اگر:

• برای مدت طولانی ادامه دارد
  • به تدریج بدتر می شود
  • فعالیت های روزانه را مختل می کند
  • اگر درد شامل قرمزی، حساس شدن، گرما و متورم شدن مفاصل باشد، تشخیص و درمان از پزشک مهم است.

اگر علائم مداومت داشته باشد، مفاصل دیگر را درگیر کند و علائم دیگری مانند سفتی صبحگاهی وجود داشته باشد، می تواند آرتریت روماتوئید باشد. پزشکان می توانند هم برای خود بیماری و هم برای درد ناشی از آن دارو تجویز کنند.

اگر زانو متورم، بسیار داغ و دردناک باشد و اگر علائم عمومی دیگر وجود داشته‌باشد، باید سریعا به‌پزشک متخصص زانو دکتر ابراهیم زاده مراجعه‌کرده و توسط وی معاینه شوید. زیرا ممکن‌است زانو عفونی شده‌باشد و عفونت جدی می‌تواند برای سلامت بدن خطرناک باشد.

3.3 3 رای ها
سارا

سلام من دختری ۱۹ ساله هستم .
چند ماهی هستش که هر چند وقت یه بار پشت زانوی چپ حالت گرفتگی داره و در حالت عادی یه چیزی بین گرفتگی و درد خفیف داره و خیلی وقت پیش رگ جلوی مچ پای چپم زیر پوستم بیشتر از قبل معلوم شد و قبلا تو خواب می گرفت اما الان دیگه تو خواب نمی گیره ولی هر چند وقت یه بار در طول روز می گیره یا هم همراه با گرفتگی پشت زانوم می گیره .
می شه لطفا کمکم کنید ؟