متخصص ارتوپدی کیست؟

متخصص ارتوپد پزشکی است که در تشخیص و درمان آسیب‌ها و بیماری‌های سیستم اسکلتی عضلانی که شامل استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، ماهیچه‌ها و تاندون‌ها می‌شود، تخصص دارد. وی معمولاً با بیمارانی کار می کند که دچار آسیب ورزشی شده اند، تصادف کرده اند یا درد مزمن را تجربه می کنند.

یک متخصص ارتوپدی از درمان های مختلفی از جمله دارو درمانی، فیزیوتراپی و جراحی استفاده می کند. در برخی موارد، ممکن است تغییرات سبک زندگی یا درمان های جایگزین را نیز توصیه کند. اگر به دنبال جراحی ارتوپدی هستید، میتوانید با دریافت نوبت از دکتر ابراهیم زاده متخصص ارتوپدی، از وی در مورد عارضه خود مشورت بگیرید تا مطمئن شوید که این روش بهترین گزینه برای شما است.

جراحان ارتوپد پزشکانی با تخصص ویژه در سیستم عضلانی، استخوانی و مفصلی هستند که شامل استخوان‌ها، مفاصل، غضروف، تاندون‌ها و ماهیچه‌های بدن می‌شود. این اعضای بدن نقش حیاتی در حرکت دارند. 206 استخوان در بدن انسان و حتی رباط‌ها، تاندون‌ها، مفاصل و ماهیچه‌های بیشتری وجود دارد که آن را به یک تخصص بسیار جذاب تبدیل می‌کند.

انواع پزشکان ارتوپد

چندین تخصص فرعی پزشکان ارتوپد وجود دارد. اغلب اوقات، زمانی که پزشکان ارتوپدی در زمینه خاصی از بیماری‌های اسکلتی- عضلانی تخصص دارند، یک سال یا بیشتر را صرف تکمیل برنامه فلوشیپ آموزش تخصصی در آن زمینه پزشکی خاص از بیماری‌های ارتوپدی می‌کنند.

متخصصان پزشکی ورزشی

پزشکان ارتوپدی که در درمان آسیب ها و بیماری های مرتبط با ورزش یا دو و میدانی تخصص دارند به عنوان متخصص پزشکی ورزشی شناخته می شوند. این هر آسیبی که ممکن است هنگام ورزش یا شرکت در یک ورزش به شما وارد شود و همچنین هر شرایطی که ممکن است در یک محیط مشابه به دست آورید را پوشش می دهد. پزشکی ورزشی و انواع دیگر متخصصان ارتوپدی همپوشانی دارند. جراحان پزشکی ورزشی جراحی آرتروسکوپی، جراحی منیسک، ترمیم غضروف، ترمیم یا بازسازی رباط (مانند بازسازی ACL)، جراحی شانه، ترمیم روتاتور کاف، ترمیم لابرال، آرتروسکوپی هیپ و غیره را انجام می دهند.

متخصصان دست

جراحان دست برای مشکلات مچ دست و دست درمان می کنند. آنها ممکن است پس از ارزیابی مشکل خاص شما، فیزیوتراپی، داروها، تزریقات یا استفاده از بریس، آتل یا گچ را پیشنهاد کنند. آنها همچنین ممکن است عملیات درمانی مانند جراحی را انجام دهند. سندرم تونل کارپال، آرتریت، انگشت ماشه ای، انقباض دوپویترن، شکستگی دست یا مچ دست، کیست گانگلیون و رگ به رگ شدن یا شکستگی انگشتان همگی شرایطی هستند که جراحان دست می توانند آن ها را درمان کنند.

متخصصین ارتوپدی اطفال

جراحان ارتوپد کودکان انواع اختلالات کودکان و نوجوانان را تشخیص و درمان می کنند. ناهنجاری‌های مادرزادی، اسکولیوز، فلج مغزی، شکستگی استخوان‌ها، آسیب‌های ورزشی، دیسپلازی هیپ، و شرایط پا و مچ پا که مانع حرکت می‌شوند، نمونه‌هایی هستند.

متخصصین تعویض مفصل

جراحان تعویض مفصل در تعویض جراحی مفاصل آسیب دیده تخصص دارند. این معمولا شامل انجام تعویض مفصل ران و زانو می شود.

متخصصان ستون فقرات

فیوژن ستون فقرات ممکن است توسط جراح ارتوپد ستون فقرات برای انواع مشکلات کمر و گردن، از جمله اسکولیوز و آسیب به مهره‌ها یا دیسک‌های بین مهره‌ای انجام شود. یک روش جراحی به نام فیوژن ستون فقرات به مهره های مجاور ستون فقرات می پیوندد. از طریق این فرآیند، مهره‌ها می‌توانند برای تشکیل یک توده استخوانی منفرد و محکم متحد شوند.

متخصصان تروما ارتوپدی

متخصص تروما ارتوپدی یک جراح ارتوپدی است که در تشخیص و درمان آسیب های تروماتیک به سیستم اسکلتی عضلانی تخصص دارد. این شامل شکستگی ها، دررفتگی ها و سایر آسیب های جدی است که به دلیل تروما رخ می دهد.

متخصصین پا و مچ پا

متخصصین پا و مچ پا همه بیماری های پا و مچ پا را درمان می کنند.

چرا نیاز به ویزیت توسط فوق تخصص ارتوپد دارید؟

اغلب یک فوق تخصص ارتوپد که یک عضو یا بیماری خاص بدن را درمان می کند، بهترین گزینه درمانی ممکن برای یک فرد آسیب دیده است. پزشکان فوق تخصص ارتوپد در حوزه های تخصصی خود تجربه گسترده ای کسب می کنند.

زمانی که نیاز به مداخله جراحی باشد، فوق تخصص بسیار مهم است. در برخی موارد ارتوپدی از فراتخصصی‌سازی فراتر رفته و به فوق‌تخصصی‌سازی رفته است، به این معنی که آنها مواردی را می‌بینند و درمان می‌کنند که سایر پزشکان از رسیدگی به آن ناتوان هستند.

جراح یا متخصص پزشکی ورزشی مراقبت های اولیه

جراح ارتوپد می تواند به تشخیص مشکلات ارتوپدی بدون جراحی کمک کند و بسیاری از شرایط پزشکی را می توان به طور موثر بدون جراحی درمان کرد. پزشک مراقبت های اولیه همچنین می تواند طیف وسیعی از شرایط اسکلتی عضلانی از جمله آسیب بافت نرم، مشکلات دامنه حرکتی، درد مفاصل، درد عضلانی، درد حرکتی، مشکل شانه، و دشواری در انجام کارهای روزمره را ارزیابی و درمان کند.

یک پزشک مراقبت های اولیه یا متخصص ارتوپدی غیر جراحی می تواند آسیب های ناشی از فعالیت بدنی، آرتریت روماتوئید و موارد دیگر را درمان کند. اغلب اوقات آنها در ایجاد برنامه های درمانی که شامل درمان های غیر جراحی برای زانو درد، پارگی تاندون، آسیب یا درد است که انجام کارهای روزمره یا سایر درمان های غیر جراحی را دشوار می کند، تجربه دارند.

تخصص و تجربه

به دنبال متخصصان ارتوپدی باشید که مراقبت های پس از عمل با کیفیتی ارائه می دهند. علاوه بر این، متخصصانی که کلینیک هایشان بازبینی دوره ای بالینی را انجام می‌دهند، بیشتر می توانند به بهبود وضعیت بیماران کمک کنند.

مراجعه به پزشک ارتوپد در ابتدا می تواند ترسناک باشد، اما خیالتان راحت باشد که دکتر ابراهیم زاده متخصص ارتوپد بسیار آموزش دیده و دلسوز است که به بازیابی تحرک، بازگرداندن دامنه حرکتی، افزایش عملکرد و سطح فعالیت شما و تلاش برای از بین بردن درد اهمیت زیادی می دهد.

نقش یک پزشک ارتوپد چیست؟

پزشک ارتوپد، پزشکی است که تخصص او مراقبت و درمان ساختارهای استخوانی و مفصلی، رباط‌ها، اعصاب و ماهیچه‌ها است. این اجزا در بدن شما را می توان سیستم اسکلتی عضلانی یا عضلات نامید.

آیا پزشکان ارتوپد جراحی هم انجام می دهند؟

بسیاری از مردم بر این باورند که جراحان ارتوپد فقط درمان جراحی را تجویز می کنند. با این حال، جراحی توصیه نمی شود، مگر اینکه از پس از بررسی آزمایش های بلینی شما توسط دکتر ابراهیم زاده متخصص ارتوپدی جراحی تنها راه درمان شما باشد. اغلب تا زمانی که سایر گزینه های غیرجراحی شکست نخورده اند، جراحی بخشی از برنامه درمانی نیست. در عوض، متخصص ارتوپدی ممکن است درمان‌های غیرجراحی را توصیه کند. مانند:

• فیزیوتراپی یا توانبخشی
  • سرما درمانی
  • تزریقات
  • مهاربندی
  • داروهای ضد التهاب
  • رژیم های ضد التهابی
  • ارتوبیولوژیک
  • گزینه های درمانی جایگزین مانند یوگا یا طب سوزنی
  • مدیریت درد

در نهایت، برنامه درمانی هرگز به شما دیکته نخواهد شد و تصمیم نهایی با خود شماست.

چه زمانی نیاز است به فوق تخصص ارتوپد مراجعه کنم؟

تعدادی از پزشکان مختلف ارتوپدی وجود دارند که در نواحی مختلف بدن تخصص دارند. هنگام تصمیم گیری در مورد زمان مراجعه به پزشک ارتوپد، مهم است که مشکل خاصی را که با آن مواجه هستید در نظر بگیرید.

برای مثال، اگر در مفاصل خود درد دارید، ممکن است بخواهید به پزشک متخصص در آرتریت مراجعه کنید. اگر دچار شکستگی یا آسیب استخوانی دیگر شده اید، باید به جراح ارتوپد مراجعه کنید. با مراجعه به دکتر ابراهیم زاده متخصص ارتوپدی، می توانید مطمئن شوید که بهترین درمان ممکن را برای شرایط خاص خود دریافت می کنید.

تفاوت بین روماتولوژیست و ارتوپد چیست؟

روماتولوژیست ها و ارتوپدها هردو در بیماری هایی که بر سیستم اسکلتی عضلانی شما تأثیر می گذارند تخصص دارند. آنها بسیاری از شرایط مشابه، از جمله آرتریت، کمردرد و پوکی استخوان را درمان می کنند. اما بین این تخصص های پزشکی تفاوت هایی وجود دارد.

ارتوپدها جراحی را انجام می دهند. روماتولوژیست ها این کار را نمی کنند. ارتوپدی بر مسائل ناشی از آسیب، نقایص مادرزادی و ساییدگی (بیماری دژنراتیو) تمرکز دارد. روماتولوژیست ها شرایطی را درمان می کنند که ناشی از بیماری سیستمیک است که کل بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد. به عنوان مثال می توان به لوپوس، واسکولیت، آرتریت روماتوئید و اختلالات ارثی نادر اشاره کرد.

روماتولوژیست ها و ارتوپدها اغلب با هم از افراد مراقبت می کنند. به عنوان مثال، اگر به آرتریت روماتوئید نیاز دارید، روماتولوژیست و ارتوپد شما ممکن است با هم کار کنند و مراقبت جامع را تضمین کنند.

ارتوپدها چه نوع آموزش پزشکی را می گذرانند؟

ارتوپدها تا 14 سال آموزش پزشکی دارند. این شامل چهار سال تحصیل در مقطع کارشناسی و چهار سال در دانشکده پزشکی است. آموزش ممکن است شامل دانشکده پزشکی سنتی (مدرک دکترای پزشکی یا MD) یا آموزش استئوپاتیک (دکتر مدرک استئوپاتی یا DO) باشد. پزشکان استئوپاتی از یک رویکرد کاملاً شخصی برای مراقبت استفاده می کنند که به ذهن، بدن و روح فرد می پردازد.

بعد، آنها یک دوره رزیدنتی ارتوپدی را می گذرانند.. این معمولاً پنج سال است و یادگیری عملی را در یک محیط پزشکی فراهم می کند. متخصصین ارتوپدی که مایل به فوق تخصص هستند دوره یک یا دو ساله را می گذرانند.

پس از گذراندن دوره آموزشی پزشکی، آن ها می توانند گواهینامه بورد دریافت کنند. البته پزشکان ابتدا باید از یک سازمان گواهی دهنده، مانند مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی امتحان بدهند. تمام ارتوپدها باید از طریق دوره های منظم آموزش مداوم پزشکی به پیشرفت دانش خود ادامه دهند.

یک متخصص ارتوپد برنامه های مراقبت شخصی را مشخص می کند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• دستگاه‌هایی که استخوان‌ها یا مفاصل را در یک موقعیت خاص برای کمک به بهبودی نگه می‌دارند، مانند بریس، زنجیر، گچ‌گیری یا آتل
  • تزریق مفاصل، مانند کورتیزون یا سایر داروهای استروئیدی، یا مکمل های ویسکو
  • داروهای غیرافیونی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن
  • فیزیوتراپی برای شل کردن عضلات سفت یا بهبود قدرت عضلانی
  • کاردرمانی برای کمک به انجام کارهای روزمره مانند پوشیدن لباس
  • درمان با پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)، یک درمان تحقیقاتی
  • ارتز، درج کفش سفارشی که از موقعیت مناسب پا پشتیبانی می کند

جراح ارتوپد چه جراحی هایی انجام می دهد؟

جراحان متخصص ارتوپد طیف وسیعی از عمل های جراحی را انجام می دهند. موردی که برای شما مناسب است به تشخیص پزشک شما بستگی دارد

• جراحی پا و مچ پا
  • ترمیم تاندون آشیل
  • جراحی اصلاح استخوان
  • جراحی انگشت چکشی
  • انتشار فاشیای کف پا
  • تعویض کامل مچ پا یا فیوژن
  • جراحی های دست و اندام فوقانی
  • انتشار تونل کارپال
  • جراحی انقباض دوپویترن
  • برداشتن کیست گانگلیونی
  • ترمیم پارگی روتاتور کاف
  • جراحی انگشت ماشه ای
  • تعویض و بازسازی مفصل
  • تعویض کامل لگن
  • تعویض کامل و جزئی زانو
  • تعویض کامل شانه
  • روش های کمتر رایج، مانند تعویض مفصل آرنج یا مچ دست
  • تعمیر دررفتگی
  • تثبیت شکستگی
  • مراقبت از جوش نخوردن، بد جوش خوردن یا عفونت استخوان (استئومیلیت) پس از شکستگی
  • جراحی ترمیمی برای ترمیم استخوان های شکسته یا مفاصل آسیب دیده شدید.
  • جراحی های ستون فقرات
  • لامینکتومی
  • رفع فشار ستون فقرات
  • فیوژن ستون فقرات، روشی برای تثبیت ستون فقرات با اتصال دو یا چند مهره.
  • روش های آسیب های ورزشی
  • جراحی منیسک زانو
  • ترمیم رباط صلیبی قدامی (ACL)
  • جراحی لگن