کیست بیکر چیست؟ علائم و روش‌های درمان

کیست بیکر شایع ترین علت تورم، درد و سفتی پشت زانو است. در پشت زانو بورس پوپلیتئال، یک کیسه کوچک پر از مایع است که بین تاندون‌های عضله همسترینگ و استخوان‌های زانو قرار می‌گیرد تا اصطکاک را کاهش دهد.

التهاب بورس پوپلیتئال، بورسیت نیمه غشایی یا کیست پوپلیتئال نیز شناخته می شود. این عارضه اولین بار در قرن نوزدهم توسط دکتر ویلیام مورانت بیکرز کشف شد، به همین دلیل است که نام کیست بیکر را به وی نسبت می‌دهند.

کیست پوپلیتئال بیشتر درسنین بالای 40 سال دیده می‌شود و زنان را بیشتر از مردان درگیر می‌کند. دراین مقاله از وبسایت دکتر ابراهیم زاده به‌علل و علائم کلاسیک کیست بیکر، بهترین گزینه‌های درمانی و نحوه جلوگیری از بازگشت التهاب درآینده خواهیم پرداخت.

چه چیزی باعث کیست بیکر می‌شود؟

کیست بیکر به‌علت به‌وجود آمدن مایع اضافی در مفصل زانو پدید می‌آید. پس از متورم‌شدن مفصل، مایع سینوویال اضافی به‌سمت پشت زانو از مفصل خارج‌شده و به‌ بورس پوپلبتئال می‌رود. وقتی این مایع وارد بورس شود، شروع به تورم کرده و در نتیجه بورسیت زانو ایجاد می شود.

مواردی که می تواند باعث تورم زانو شده و منجر به کیست بیکرز می شود عبارتند از:

• استئوآرتریت زانو: ساییدگی استخوان ها روی هم و پارگی غضروف ها نیز منجر به افزایش مایع در مفصل زانو می شود. بیش از نیمی از مبتلایان به آرتریت زانو در بعضی موارد دچار کسیت بیکر می شوند. استئوآرتریت از شایع ترین علل کیست بیکر است.
  • آسیب های زانو: هر آسیبی که منجر به تورم در داخل مفصل زانو شود، خطر ابتلا به بورسیت پوپلیتئال را افزایش می دهد. شایع ترین آسیبی که باعث ایجاد کیست بیکرز می شود پارگی غضروف است.
  • آرتریت التهابی: چند نوع آرتریت التهابی وجود دارد که خطر ایجاد کیست بیکرز را افزایش می دهد که شایع ترین آنها نقرس است.

علائم کیست بیکر

اولین علامتی که افراد با کیست بیکر احساس می کنند، برآمدگی کوچک در پشت زانو است که کمی شبیه یک بادکنک آب کوچک یا پرتقال است.

کیست بیکر باعث تورم پشت زانو می شود

ممکن است فقط تورم جزئی وجود داشته باشد و اغلب کیست بیکرز آنقدر کوچک است که حتی متوجه چیزی نمی‌شوید. با این حال، در برخی موارد، کیست پوپلیتئال می‌تواند بسیار بزرگ شود و منجر به درد پشت زانو، سفتی و سفتی شود، به خصوص زمانی که زانو را خم کرده و صاف می‌کنید.

سایز متوسط کیست بیکر در حدود 3 سانتی متر است. همچنین با فعالیت زیاد یا ایستادن طولانی‌مدت، درد مرتبط با کیست پوپلیتئال بیشترشده و با استراحت کاهش پیدا می‌کند.

تشخیص کیست پوپلیتئال

MRI کیست بیکرز را نشان می دهد. به ناحیه سفید در پشت زانو توجه کنید.

تشخیص کیست پوپلیتئال معمولاً توسط دکتر ابراهیم زاده متخصص ارتوپدی با توجه به آنچه از علائم تان به وی می‌گویید و معاینه می‌کند، انجام می‌شود. اگر پزشک متخصص زانو در تشخیص کیست بیکر نیاز به اطمینان خاطر داشته باشد، سونوگرافی یا اسکن ام آر آی را تجویز می کند.

علائم کیست پوپلیتئال پاره شده می‌تواند شبیه به علائم لخته‌شدن خون در پا باشد. اگر درد در ساق پا همراه با تورم، قرمزی یا گرما را تجربه کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

روش های درمان کیست بیکر

در مورد کیست بیکر چندین گزینه درمانی مختلف وجود دارد که عبارتند از:

1. قراردادن یخ

یخ می تواند در کاهش درد و تورم مرتبط با کیست زانو بیکرز مفید باشد. یخ درمانی به کاهش تورم زانو و بورس کمک کرده و باعث کاهش درد می شود.

2.  دارو

داروهای بدون نسخه و غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن می توانند به کاهش درد و تورم در بورسیت پوپلیتئال کمک کنند. اما باید توجه داشته باشید که به دلیل عوارض احتمالی جانبی آن ها، حتما با دکتر ابراهیم زاده متخصص ارتوپدی مشورت کنید.

3. تمرینات کششی

هنگام خم کردن و فشردن زانو، التهاب و درد زانو بیشتر می شود. بنابراین یکی از راه های موثر برای درمان این کیست می تواند تمرینات کششی زانو باشد. این تمرینات معمولا توسط فزیوتراپ تجویز می شوند.

4. تخلیه کیست

کیست زانوی بیکر را می توان تخلیه کرد. در این حالت از یک سوزن برای برداشتن مایع اضافی از بورس زانو استفاده می شود. به‌خصوص اگر کیست بیکر باعث درد پشت زانو شده و یا اندازه آن بزرگ باشد، یک پزشک عمومی می تواند با یک سوزن این کیست را تخلیه کند. این روش یک راه ساده و فوری برای تسکین درد زانو است.

با این حال، اگر علت اصلی بورسیت برطرف نشود، تجمع مجدد مایع در بورس بسیار رایج است.

5. تزریق

تزریق کورتیزون اغلب یک راه سریع برای درمان بورسیت زانو است. اینجاست که دکتر ابراهیم زاده متخصص ارتوپدی مخلوطی از استروئید و بی‌حس کننده موضعی را به زانو تزریق می‌کند که برای کاهش تورم و کاهش درد پشت زانو عمل می‌کند. با اینکه تاثیر آن نسبتاً فوری است، اما اغلب در کوتاه مدت تورم با زانو باز میگردد..

6. انرژی الکترومغناطیسی پالسی (PEME)

انرژی الکترومغناطیس پالسی، نوعی الکتروتراپی است که می تواند به کاهش التهاب کمک کند.

PEME معمولاً توسط فیزیوتراپیست انجام می شود. ممکن است چند جلسه طول بکشد تا متوجه فواید آن شوید، اما مطمئناً این یک درمان مؤثر برای تعدادی از افرادی است که از بورسیت رنج می‌برند.

7. جراحی

اگرچه معمولاً لازم نیست، اما در موارد کمی، ممکن است جراحی زانو توصیه شود. این معمولاً در صورتی اتفاق می‌افتد که کیست پوپلیتئال در نتیجه آسیب طولانی‌مدت در زانو باشد، به عنوان مثال. پارگی غضروف یا آرتریت

جلوگیری از عود

کیست‌های بیکر به‌خصوص در افرادی که از آرتریت رنج می‌برند به دلیل تولید مداوم مایع اضافی در مفصل زانو، اغلب برمی‌گردند. به همین دلیل تمریناتی که باعث تقویت زانو ها شوند می تواند در جلوگیری از بازگشت کیست پوپلیتئال تاثیر به سزایی داشته باشد. هرچه ماهیچه ها قوی تر شوند، نیروی کمتری از استخوان ها عبور می کند و احتمال تورم زانو کمتر می شود و در نتیجه از ایجاد کیست زانو دیگر جلوگیری می کند. این مورد به‌ویژه درمواردی که کیست پوپلیتئال به‌دلیل آرتریت زانو ایجاد شده‌است، بیشتر تاثیرگذار است.

همچنین تعدادی بورس دیگر در اطراف زانو قرار دارند که می توانند تحریک و ملتهب شوند:

• بورسیت فوق کشکک: درست بالای زانو در قسمت تحتانی ران
  • بورسیت پیش کشکک: درست در جلوی کلاهک زانو
  • بورسیت زیر کشکک: درست زیر زانو
  • بورسیت پس آنسرین: سمت داخلی زانو

عوارض احتمالی کیست بیکر

گاهی اوقات کیست بیکر زانو می ترکد. مایع از داخل بورس معمولاً از پشت ساق پا و به ناحیه ساق پا نشت می کند. این عارضه می تواند باعث تورم و یا درد شدید در ساق پا شود.

مایع آزاد شده به‌تدریج در بدن بازجذب می‌شود اما این می‌تواند تا یک ماه طول بکشد. برای کاهش هرگونه ناراحتی پس از ترکیدن کیست بیکر می‌توان از داروهای مسکن استفاده کرد.

سوالات رایج

آیا کیست بیکر خطرناک است؟

در حالی که این عارضه دردناک و ناراحت کننده است، کیست بیکر معمولاً خطرناک نیست. این بیماری به‌دلیل بیرون‌راندن مایع‌اضافی در زانو به‌داخل کیسه کوچکی به‌نام بورسا ایجاد می‌شود. سپس به حدی رشد می کند که در پشت زانو قابل مشاهده است.

چه‌چیزی باعث ترکیدن کیست‌بیکر می‌شود؟

تورم یا فشار بیش‌ازحد بر بورس می‌تواند باعث ترکیدن کیست‌بیکر شود. هنگامی که کیست بیکر پاره می شود، مایع به داخل ساق پا نفوذ می کند و باعث ایجاد درد شدید در ساق پا می شود. ساق پا ممکن است قرمز، متورم و سفت شود. کیست‌ پوپلیتئال پاره‌‌شده می‌تواند بسیار دردناک‌ باشد.

آیا تخلیه کیست بیکر دردناک است؟

اگر کیست بیکر بسیار دردناک یا مداوم باشد، پزشک ممکن است بخواهد مایع را با سوزن تخلیه کند. این یک روش نسبتاً بدون درد است. فقط یک نیش خفیف در هنگام نفوذ سوزن به پوست حس می شود. همچنین ممکن است برای کاهش تورم به شما استروئید تزریق شود.

چگونه از شر کیست بیکر خلاص شویم؟

برای خلاص شدن از شر کیست بیکر، راه‌هایی برای کاهش درد کوتاه‌مدت از جمله استفاده از یخ و مسکن‌های ضدالتهابی وجود دارد. برای جلوگیری از عود، تقویت عضلات اطراف زانو مهم است. عضلات قوی تر به این معنی است که نیروی کمتری از طریق استخوان ها وارد می شود و در نتیجه احتمال تورم و بازگشت کیست کاهش می یابد.

منبع