۳ علت اصلی ضعف زانو و راه‌های درمان آن

در علم پزشکی، ضعف زانو به معنای احساس ضعف در زانوها و پاها به‌دلایل زمینه‌ای است. این ضعف ممکن است چند دقیقه، چند ساعت و حتی چند روز ادامه داشته باشد. افراد باید برای بررسی علت ضعف زانو به بهترین جراح زانو مراجعه کنند؛ زیرا ممکن است نشان‌دهنده مشکلات اساسی در زانوها، بافت‌ها و ماهیچه‌های اطراف آن باشد. اگر این بیماری‌ها در زمان مناسب تشخیص‌داده نشده و درمان نشوند، ممکن است در درازمدت عوارضی را برای فرد به‌دنبال داشته‌باشد و راه‌رفتن او را تحت‌تاثیر قرار دهد.

علت ضعف زانو چیست؟

زانوها بزرگترین مفاصل بدن انسان هستند. زانو یک لولا است که از اتصال سه استخوان به‌نام‌های ساق پا یا درشت نی، استخوان ران و استخوان کاسه زانو یا کشکک زانو ساخته می‌شود. اگر مفاصل زانو مانند غضروف ها و رباط‌ها در سلامت کامل باشند، افراد دارای بافت‌های حمایت‌کننده عملکردی هستند که به حفظ ثبات مفصل کمک می‌کند.

با این‌حال، این ساختارها ممکن است در طول زمان به‌دلیل افزایش‌سن و استفاده بیش از حد بدتر شوند و منجر به ضعف زانو شوند. شایع‌ترین علل ضعف زانو شامل استئوآرتریت، ضعف عضلات چهارسر ران و آسیب ناشی از استفاده بیش از حد است.

1. آرتروز

تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد که استئوآرتریت ممکن است مسئول بدتر شدن عملکرد زانو و ضعف زانو در 11٪ تا 56٪ از افراد در مقایسه با افراد سالم باشد. آرتروز زانو ممکن‌است باعث بدترشدن ساختارهای داخلی مفصل زانو شده و منجر به ضعف آن شود و همچنین ممکن‌است بر عضلات اطراف آن نیز تاثیر بگذارد.

2. ضعف عضلات چهارسر ران

عضله چهار سر ران مسئول ایجاد ثبات عملکردی مفصل زانو است و همچنین ممکن‌است به‌عنوان ضربه‌گیر عمل‌کند و از آسیب به‌ساختارهای داخلی آن جلوگیری کند.  این ماهیچه‌ها یک اثر بالشتکی ایجاد می‌کنند و به کاهش سرعت حرکت پا هنگام شروع راه رفتن کمک می‌کنند. این کار از وارد شدن بار ناگهانی به مفصل زانو جلوگیری کرده و باعث آسیب احتمالی به ساختارهای داخلی زانو می‌شود. علاوه‌بر این، ثابت شده‌است که تقویت عضلات چهار سر ران از درد زانو، از دست‌دادن غضروف و باریک‌شدن فضای مفصل تیبیوفمورال جلوگیری می‌کند.

ضعف عضلات چهارسر ران و تشخیص آرتروز اغلب با اختلال در ثبات زانو و ضعف زانو همراه است. اگرچه ضعف مداوم عضله چهار سر ران اغلب با آرتروز همراه است، اما این تنها دلیل ضعف آن نیست. اینها ممکن است شامل صدمات وارده به زانو، آسیب به مفصل ران، بیماری لایم و فلج اطفال نیز باشد.

یکی دیگر از علل شایع ضعف عضلات چهارسر ران ممکن است مهار عضله آتروژنیک باشد. این وضعیتی است که با مهار عصبی عضلات مشخص می شود و از فعال شدن کامل آنها جلوگیری می کند. ممکن است در اثر تغییر در تخلیه گیرنده های حسی، همانطور که در زانوی آسیب‌دیده، مشاهده می‌شود، ایجاد شود. زانوی آسیب‌دیده ممکن است دچار التهاب، ترشح، شل شدن و تخریب ساختارهای داخلی باشد. این عارضه ممکن است منجر به ضعف عضلانی و آتروفی تدریجی عضله شود که به نوبه خود بر قدرت کلی آن و تعادل مفصل زانو تاثیر می‌گذارد.

3. استفاده بیش از حد از زانو یکی از دلایل اصلی ضعف در زانو

استفاده بیش از حد از زانو یکی از دلایل اصلی ضعف در زانو

صدمات ناشی از استفاده بیش‌ازحد یکی دیگر از علل شایع ضعف زانو است و معمولاً در ورزشکاران و متخصصان تناسب اندام دیده می‌شود. این صدمات ناشی از میکروتروما در زانو است که به طور مکرر رخ می‌دهد و ممکن است منجر به تراز غیر طبیعی مفصل شود. این عارضه‌ها معمولاً در افرادی دیده می‌شود که برنامه ورزشی اشتباهی را انجام می‌دهند و به‌بافت‌های خود زمان‌کافی برای بهبودی نمی‌دهند. این آسیب‌های ناشی از استفاده بیش‌از‌حد بر روی مفصل‌ زانو و بافت‌های اطراف آن به‌دلیل ارتباط نزدیک مفصل‌ زانو با تاندون‌ها و عضلات اطراف از طریق نقاط اتصال متعدد تاثیر می‌گذارد. تاندونیت یکی از عارضه هایی است که ممکن است برای هر ورزشکاری پیش بیاید.

صدمات ناشی از استفاده بیش‌از‌حد ممکن است شامل پارگی رباط‌ها به‌دلیل ضربه ناگهانی یا ورزش‌سنگین باشد، بدون اینکه به‌ بدن زمان‌کافی برای درمان این پارگی‌ها داده‌شود، باعث ضعف زانو شود. ضعف این رباط ها همان چیزی است که در نهایت منجر به تغییر عملکرد و ثبات زانوها می‌شود.

درصورتی‌که زانویتان درد می‌کند و یا نیاز به جراح متخصص زانو دارید، می‌توانید از طریق شماره‌های 05138541812 و 05138409452 با مطب دکتر ابراهیم زاده، متخصص جراحی زانو تماس حاصل فرمایید.

مشکلاتی مانند رگ به رگ شدن زانو، اختلالات داخلی و داشتن دامنه محدود حرکتی می توانند با استفاده از ابزارهای تصویربرداری بررسی شوند.

تشخیص علت ضعف زانو

ضعف در زانو ممکن است از طریق علائم و نشانه‌های بیماری‌های مرتبط با این عارضه تشخیص داده شود. با این حال، هیچ چیزی به‌اندازه انجام یک معاینه فیزیکی مناسب و آزمایش‌های تصویربرداری دقیق مورد اطمینان بهترین جراح زانو مشهد نیست.

بنابراین، بهترین پزشک ارتوپد باید ابتدا مشکلات زانو را تشخیص دهد، تا به او امکان ارائه درمان مناسب را بدهد. از آنجایی که ضعف ناگهانی زانو ممکن‌است نشان‌دهنده بیماری‌های زمینه‌ای در بدن باشد، ضروری است که علل ریشه‌ای آن‌را شناسایی کرده و به‌موقع آن‌ها را درمان کنید.

دکتر ابراهیم زاده بهترین جراح زانو ممکن است ابتدا با ارزیابی ماهیت و شدت ضعف تجربه شده توسط بیمار، بررسی علت را شروع کند. وی همچنین ممکن است دامنه حرکتی زانو را در طول معاینه فیزیکی ارزیابی کند. همچنین با استفاده از عکس اشعه‌ایکس که یک ابزار تشخیصی برای مفاصل بدن است، برای تشخیص بهتر، پزشک ممکن‌است علاوه‌بر اشعه‌ایکس، به عکس‌های MRI نیز نیاز داشته باشد، زیرا واضح‌تر هستند و امکان تشخیص بهتر را فراهم می‌کنند.

تاثیر کاهش وزن بر درمان ضعف زانو

کاهش وزن ایمن‌ترین و بدون مشکل‌ترین اقدام درمانی است که می‌توان برای ضعف زانو انجام داد. این امر به‌ویژه برای افراد دارای اضافه وزن و چاق توصیه می‌شود. کاهش وزن، بی‌ثباتی کلی زانو را بهبود می‌بخشد و از بدن در برابر سایر بیماری‌های دیگر مانند فشار خون بالا و دیابت نوع 2 محافظت می‌کند. علاوه بر این، مطالعات همچنین نشان داده‌اند که افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر در معرض ابتلا به اختلالاتی مانند استئوآرتریت هستند که باعث افزایش زانو درد می‌شود. ضعف و ناراحتی به این دلیل است که با افزایش وزن یک فرد، نیروی وارد بر زانوهای او 3 تا 6 برابر افزایش می‌یابد. این امر باعث تخریب سریع ساختار زانو و ناهنجاری‌های عملکردی در ساختارهای نگهدارنده اطراف می‌شود.

ورزش‌های تقویتی برای ضعف زانو

تمرینات تقویتی به تقویت ماهیچه های چهار سر ران کمک می کند، که یک اثر بالشتکی برای مفصل زانو ایجاد می‌کند و همچنین بخشی ضروری از درمان آرتروز محسوب می‌شود. برنامه‌های درمانی برای ضعف زانو که توسط متخصصان در سراسر جهان طراحی شده است شامل تمرینات تقویتی است، زیرا نه تنها مفصل زانو را تقویت می‌کند بلکه از آسیب مجدد آن نیز جلوگیری می کند.

فیزیوتراپی به‌عنوان راه‌حلی برای ضعف زانو

برنامه‌های فیزیوتراپی و توانبخشی در درمان اختلالات زانو و ضعف زانو موثر هستند. فیزیوتراپی منظم می‌تواند به کاهش شدت کلی درد و ناراحتی مرتبط با ضعف زانو و بهبود دامنه حرکتی و قدرت عضلات چهار سر ران کمک کند. فیزیوتراپیست همچنین ممکن است برخی از تمرینات را توصیه کند که در خانه مطابق با کفش مناسب انجام شوند. آن‌ها همچنین ممکن است وضعیت بدن بیمار را ارزیابی کرده و او را تشویق کنند تا وضعیت خود را اصلاح کند تا بار روی زانو کاهش یابد.

استراتژی رایس

این استراتژی معمولا برای آسیب هایی که زانو و اندام تحتانی را تحت تاثیر قرار می دهند توصیه می شود. همانطور که از نام آن (که مخفف: استراحت، یخ درمانی، بالا نگهداشتن زانو و فشردن زانو) پیداست، فرد باید استراحت کامل داشته باشد تا مفصل زانو و بافت‌های حمایت کننده آن پس از آسیب دیدگی زانو بهبود یابد. علاوه بر این، یخ درمانی به التهاب و هرگونه تورمی که بر ناحیه زانو تاثیر می‌گذارد کمک می‌کند. بالا بردن زانو تا سطح بالاتر از قلب نیز به کاهش تورم و ضربان زانو کمک می‌کند و دوره بهبودی با درد کمتری را برای بیمار فراهم می‌کند.

زانوبند برای ضعف زانو

زانوبند ممکن است برای تثبیت مفصل زانو در هنگام اعمال نیروهای چرخشی و قدامی خلفی توصیه شود. این زانوبندها امکان التیام کافی رباط ها و آسیب‌های بافتی در زانو را فراهم می‌کنند که ممکن است باعث ضعف زانو شود.

سوالات متداول:

• وقتی احساس ضعف در زانو دارید چه باید کرد؟

اگر در زانوها احساس ضعف می‌کنید، ابتدا باید علت اصلی ضعف زانو را پیدا کنید. بنابراین، اگر ضعف یا درد مداوم زانو دارید، می توانید به دکتر ابراهیم زاده بهترین جراح زانو مشهد مراجعه کنید تا علت را جویا شوید.

• علاوه بر این، می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید:
  • فیزیوتراپی، به عنوان مثال، تمرینات ترمیم زانو
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای تسکین درد