درمان آسیب دیدگی تاندون زانو

تاندونیت چیست؟

تاندونیت التهاب تاندون است. معمولاً زمانی اتفاق می افتد که فرد در حین فعالیت بدنی بیش از حد از تاندون استفاده کند یا به آن آسیب برساند.

تاندون ها بافت های کابل مانندی هستند که ماهیچه ها را به استخوان ها متصل می کنند. اگرچه یکی از عملکردهای آنها برداشتن مقداری از فشار از روی عضلات است، اما فعالیت بیش از حد می تواند به آنها آسیب برساند.

ورزش های مکرر و بیش از حد شدید می تواند تاندون را ملتهب کند. تاندونیت نیز نامیده می‌شود، این التهاب می‌تواند درهرنقطه ازبدن ازجمله آرنج، مچ‌پا و یا در زانو رخ‌دهد. قسمت آسیب‌دیده بدن ممکن‌است نام آسیب را مانند تاندونیت آشیل بگذارد.

افراد می توانند اکثر موارد تاندونیت را با استراحت، یخ و مسکن های بدون نسخه مدیریت کنند.

تاندون‌ها نوارهایی از رشته‌های کلاژن هستند که ماهیچه‌ها را به استخوان ها متصل می کنند. آنها انعطاف پذیر و در عین حال سخت هستند به طوری که می توانند کشش داشته باشند و تنش را تحمل کنند.

هر دو تاندون و ماهیچه با هم کار می کنند تا مفاصل و اندام ها را حرکت دهند. به طور معمول، تاندون‌ها انعطاف‌پذیر هستند و می‌توانند مقداری از استرس عضلات را از بین ببرند. با این حال، اگر تحت فشار بیش از حد قرار گیرند، می توانند به منبع قابل اعتماد ملتهب شوند. به این تاندونیت می گویند.

تاندونیت در مقابل تاندونوز

گاهی اوقات، پزشکان به اشتباه تاندونیت را به عنوان تاندونوز تشخیص می دهند، یک بیماری مزمن که به مرور زمان باعث از بین رفتن تاندون ها می شود. در تاندونوز فیبرهای کلاژن آسیب‌دیده یا نامرتب سفت می‌شوند و بافت اسکار ایجاد می کنند که می تواند تحرک را کاهش دهد.

اگرچه علائمی مشابه با تاندونیت دارد، اما تاندونوز یک بیماری جدی‌تر درنظرگرفته می‌شود. باعث آسیب طولانی مدت تاندون می شود و درمان آن دشوارتر است.

انواع تاندونیت زانو

تاندونیت می تواند هر تاندون بدن را تحت تاثیر قرار دهد، اما انواع خاصی از تاندونیت به ویژه شایع هستند.

• التهاب تاندون آشیل

تاندون آشیل نوار ضخیمی از بافت است که پاشنه پا را به ماهیچه ساق پا متصل می کند. این تاندون که به فرد کمک می کند راه برود، بدود و بپرد، استرس زیادی را تحمل می کند.

به همین دلیل، تاندونیت آشیل یک آسیب شایع ورزشی است. علاوه بر این، افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید در معرض خطر بیشتری برای تاندونیت آشیل هستند.

• تاندونیت سوپراسپیناتوس

در تاندونیت فوق خاری، تاندون بالای مفصل شانه ملتهب می شود. این باعث درد در هنگام حرکت بازو می شود.

برای برخی افراد ممکن است خوابیدن روی شانه آسیب‌دیده در شب ناراحت کننده باشد. اگر سایر تاندون‌ها در همان ناحیه نیز آسیب ببینند، ممکن است فرد به وضعیتی به نام سندرم روتاتور کاف مبتلا باشد.

• تنوسینوویت تنگی دو کوئروین

این شکل از تاندونیت زمانی اتفاق می‌افتد که غلاف اطراف تاندون‌های بین شست و مچ دست ملتهب می‌شود. غلاف تاندون ضخیم‌شده و متورم می‌شود و حرکت انگشت شست را دردناک می‌کند.

• انگشت ماشه ای یا تریگر فینگر

انگشت ماشه‌ای یک عارضه رایج است و سبب می‌شود تا انگشتان هنگام خم‌شدن قفل‌شده و فرد توانایی راست کردن انگشتان را ندارد. این عارضه به‌علت التهاب تاندون‌های خم‌کننده انگشت رخ‌داده و حرکت تاندون را محدود می‌کند، بنابراین انگشت نمی‌تواند به‌آرامی حرکت‌کند.

• تاندونیت مچ دست

تاندونیت مچ دست می تواند هر فردی را که به طور مکرر حرکات مشابهی را با مچ دست انجام می دهد، تحت تاثیر قرار دهد. این در افرادی که کارهای زیادی مانند تایپ کردن، نوشتن و ورزش هایی مانند تنیس انجام می دهند، رایج است.

• تاندونیت کشکک زانو (کاسه زانو): تاندینوپاتی، تاندون پاتلا یا زانوی جهنده

این بیماری به دلیل ساییدگی و پارگی ناشی از استفاده بیش از حد از زانو است. تاندونیت کشکک زانو می تواند موجب ضعف تاندون و در برخی موارد، پارگی های ریز در تاندون می شود. در افرادی که بیشتر می دوند یا از بلندی می پرند شایع تر است، به همین دلیل است که گاهی اوقات به آن “زانوی جهنده” نیز می‌گویند.

علائم تاندون پاتلا یا تاندونیت کشکک زانو چیست؟

علائم آن شامل درد در جلوی زانو است که در صورت پریدن یا پریدن بدتر می شود.

تاندونوپاتی کشکک چگونه تشخیص داده می‌شود؟

متخصص ارتوپد دکتر ابراهیم زاده علائم را با شما درمیان می‌گذارد و زانوی شمارا برای بررسی حساسیت، سفتی، تورم و هرگونه مشکل در حرکت بررسی می‌کند. در بیشتر موارد، وی ترتیبی می‌دهد که شما یک تصویربرداری (MRI) یا اسکن اولتراسوند انجام دهید تا میزان آسیب و هرگونه آسیب به ناحیه اطراف را نشان دهد.

تاندونوپاتی کشکک چگونه درمان می شود؟

ممکن است برای بهبودی کامل نیاز به درمان طولانی مدت داشته باشید. بنابراین متخصص اورتوپد مشهد گزینه‌هایی را با شما در میان می‌گذارد که شامل موارد زیر است:

• فیزیوتراپی فشرده
  • تزریق پلاسمای غنی از پلاکت یا استروئید (PRP).
  • تزریق پلاسمای پری سیتی مزانشیمی فعال (AMPP)
  • شاک ویو تراپی، روشی بدون درد که در آن امواج شوک وارد قسمت آسیب‌دیده زانو می‌‍شود تا به روند بهبودی سرعت بخشد.

اگر علائم شما بهبود نیافت، در برخی موارد ممکن است نیاز به جراحی ترمیم تاندون زانو داشته باشید.

درصورتی‌که نیاز به‌‎مشاوره درمورد جراحی زانو دارید، می‌توانید از طریق شماره‌های 05138541812 و 05138409452 با مطب دکتر ابراهیم زاده، متخصص جراحی زانو تماس حاصل فرمایید.

پارگی تاندون کاسه زانو (کشکک)

تاندون کاسه زانو (کشکک) در کنار عضلات جلوی ران شما کار می کند تا بتوانید پای خود را صاف کنید. اگر تاندون پاره شود، راه رفتن یا انجام سایر فعالیت های روزمره دشوار می شود.

ممکن‌است پارگی جزئی داشته‌باشید (که در آن تاندون فقط تا حدی پاره شده‌است) یا پارگی کامل (جایی که تاندون به دو قسمت جداگانه می شکند). این بدان معنی‌است که تاندون از کاسه زانو جدا شده‌است و شما نمی توانید زانوی خود را صاف کنید. در برخی موارد، یک تکه استخوان نیز ممکن است کنده شود.

علل پارگی تاندون کشکک زانو چیست؟

پارگی تاندون می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

آسیب‌هایی مانند افتادن یا بریدگی‌‌ زانو
ورزش هایی که شامل پریدن است مانند دو و میدانی یا رقص
تاندونوپاتی کشکک که می تواند تاندون را ضعیف کند
بیماری های طولانی مدت (مزمن) مانند آرتریت روماتوئید، دیابت یا عفونت که می‌تواند فشار بیشتری بر تاندون وارد کند.

علائم تاندونیت

اگرچه علائم تاندونیت ممکن است متفاوت باشد، اما معمولاً عبارتند از:

• درد در تاندون آسیب‌دیده
  • حساسیت و درد هنگام حرکت مفصل
  • احساس گرفتگی

هم صدمات جزئی مکرر و هم صدمات حاد ناگهانی می توانند باعث تاندونیت شوند.

بیشتر موارد تاندونیت نتیجه استرس مکرر یا استفاده بیش از حد است که می تواند شامل موارد زیر باشد:

• انجام حرکات تکراری، مانند بریدن یا تایپ کردن برای مدت طولانی
  • داشتن وضعیت بدنی ضعیف
  • پوشیدن کفش‌های غیراستاندارد
  • ورزش بیش از حد

برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض تاندونیت هستند. عوامل خطر تاندونیت عبارتند از:

• سن: تاندون‌ها با افزایش سن سفت‌تر می‌شوند و فرد را بیشتر مستعد آسیب می‌کند.
  • حرفه: اگر شغل فردی شامل حرکات تکراری باشد، در معرض خطر آسیب ناشی از استفاده بیش از حد است.
  • ورزش: ورزش هایی مانند دویدن، تنیس و گلف شامل حرکات تکراری است که می تواند منجر به التهاب تاندون شود.
  • برخی بیماری ها: افراد مبتلا به نقرس، بیماری های کلیوی و آرتریت روماتوئید بیشتر در معرض ابتلا به تاندونیت هستند.

اگر درد زانو به‌طور ناگهانی بدتر شد، یا اگر ناگهان حرک‎ت‌دادن مفصل غیرممکن شد، فرد باید به‌دنبال مراقبت‌های پزشکی باشد.

معاینه و تشخیص

دکتر ابراهیم زاده متخصص زانو مشهد ممکن‌است به‌آرامی تاندون آسیب دیده را حرکت‌دهد. با این کار می تواند حساسیت به لمس و صدای جیرجیر را تشخیص دهد. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که غلاف تاندون ضخیم و ملتهب شده‌باشد.

برای اکثر موارد تاندونیت، متخصص زانو مسکن، یخ و مسکن های OTC را توصیه می کند.

اگر علائم بهبود نیابد، دکتر ابراهیم زاده به‌ندرت ممکن‌است آزمایش‌های اضافی‌ را توصیه‌ کند. اشعه ایکس می تواند رسوبات کلسیم را در اطراف تاندون نشان دهد که ممکن است تشخیص را تایید کند. سایر آزمایشات تصویربرداری مانند سونوگرافی یا اسکن MRI نیز ممکن است تورم غلاف تاندون را نشان دهد.

در صورتی که نیاز به مشاوره در مورد جراحی زانو دارید، می‌توانید از طریق شماره‌های 05138541812 و 05138409452 با مطب دکتر ابراهیم زاده، متخصص جراحی زانو تماس حاصل فرمایید.

روش های درمان تاندونیت

هدف درمان تاندونیت تسکین درد و کاهش التهاب است. استراحت، گرما و یخ، و داروهای مسکن بدون نسخه، گزینه های رایج درمان خانگی هستند. اگر اینها علائم فرد را بهبود ندهند، پزشک ممکن است مداخلات بیشتری را توصیه کند.

استراحت

تاندونیت یک آسیب استفاده بیش از حد است. استراحت‌دادن به‌تاندون آسیب‌دیده باعث کاهش التهاب می شود. اگر یک ورزش یا حرکت تکراری خاص باعث تاندونیت شود، فرد باید از این فعالیت خودداری کند.

بانداژ، آتل یا بریس ممکن است به کاهش حرکت کمک کند.

درمان سرد و گرم

کیسه یخ می‌تواند تورم را در ناحیه آسیب‌دیده کاهش‌دهد. قراردادن یخ به‌مدت 10 تا 15 دقیقه یک یا دو بار در روز می تواند التهاب و درد را کاهش دهد. برای جلوگیری از تماس مستقیم با پوست، فرد باید همیشه یخ را در حوله بپیچد.

برخی افراد جایگزین گرما و یخ را نیز مفید می دانند. آنها می توانند از حوله های داغ یا کمپرس گرم استفاده کنند یا حمام آب گرم بگیرند.

یخ معمولاً برای صدماتی که در 48 ساعت گذشته رخ داده‌اند بهترین است. پس از این، گرما ممکن است گزینه بهتری باشد.

مسکن ها

چندین دارو وجود دارد که می تواند درد را کاهش دهد، از جمله:

• داروهای بدون نسخه: ایبوپروفن و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی می توانند التهاب و درد تاندون را کاهش دهند.
  • تزریق کورتیکواستروئید: اگر التهاب و درد شدید باشد، پزشکان ممکن است این تزریق ها را در اطراف تاندون توصیه کنند.
  • فیزیوتراپی: ماساژ ناحیه آسیب‌دیده ممکن است باعث تسکین و تسریع روند بهبودی شود.
  • کشش و ورزش: یک فیزیوتراپ ممکن‌است تمرینات خاصی را برای کشش و تقویت تاندون و عضله آسیب‌دیده توصیه‌کند.

شاک ویو تراپی یا جراحی

اگر تاندونیت ادامه یابد و رسوبات کلسیم در اطراف تاندون وجود داشته باشد، پزشک ممکن است درمان با موج شوک خارج از بدن را پیشنهاد کند. این شامل عبور یک موج شوک از پوست و شکستن رسوبات کلسیم است. این می تواند التهاب تاندون را درمان کرده و علائم را بهبود بخشد.

راه های پیشگیری

تاندونیت یک بیماری شایع است که پیشگیری از آن دشوار است. در حالی که تلاش برای جلوگیری از استفاده بیش از حد می تواند احتمال ابتلا به تاندونیت را کاهش دهد، اگر شغلی داشته باشد که نیاز به حرکت تکراری دارد، این می تواند چالش برانگیز باشد.

با این حال، افراد می توانند شانس ابتلا به تاندونیت را با این روش ها کاهش دهند:

• گرم کردن قبل از ورزش
  • افزایش تدریجی شدت فعالیت
  • درگیر ورزش به طور منظم، نه فقط در تعطیلات آخر هفته
  • استفاده از فرم مناسب هنگام ورزش
  • اطمینان از تناسب مناسب کفش و دنده
  • توقف در صورت احساس درد
  • تقویت عضلات اطراف، که می تواند فشار روی تاندون ها را کاهش دهد
  • اجتناب از فعالیت های تکراری در صورت امکان
  • استراحت پی در پی در حین فعالیت های تکراری

جمع بندی

تاندونیت یک آسیب شایع در هنگام استفاده بیش از حد از مفاصل است که باعث التهاب تاندون می شود. افرادی که به واسطه شغل یا ورزش هایی که انجام می دهند و شامل حرکات تکراری است، خطر ابتلا به این آسیب ها را افزایش می دهند.

اکثر افراد می توانند این بیماری را با استراحت، یخ و مسکن های بدون نسخه درمان کنند. در برخی موارد، پزشک ممکن است نیاز به تجویز درمان‌ها و درمان‌های اضافی برای حمایت از روند بهبود داشته باشد.

درصورتی‌که نیاز به مشاوره در مورد جراحی زانو دارید، می‌توانید از طریق شماره‌های 05138541812 و 05138409452 با مطب دکتر ابراهیم زاده، متخصص جراحی زانو تماس حاصل فرمایید.

نیل

باسلام و احترام .تمام نکات کلیدی مهم که دانستن آن لازم و ضروری است ، ساده و قابل فهم بیان شده ، با آرزوی سلامتی وتوفیقات روز افزون .
سپاس