علائم، علل و درمان آرتروز در نوجوانان

آیا ممکن است نوجوانان دچار آرتروز شوند؟ اگرچه بیشتر افراد آرتریت را با سن بالا مرتبط می دانند، اما این اختلال می تواند جوانان 30، 20 ساله و حتی نوجوانان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

علت آرتروز در سنین پایین چیست؟

یکی از انواع آرتروز، آرتروز در نوجوانان (یا آرتریت روماتوئید نوجوانان)، اغلب توسط یک اختلال خود ایمنی ایجاد می شود. این بیماری نادر حدود 300000 کودک زیر 16 سال را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهد.

با این حال، افراد نوجوان و جوان نیز می توانند به آرتروز نیز مبتلا شوند، که نوعی آرتریت است که بیشتر با پیری مفاصل مرتبط است. این نوع آرتروز در نوجوانان باعث التهاب، درد و آسیب به غضروف می شود.

ممکن است تا به حال فکر کرده باشید که آرتریت چیزی است که فقط پدربزرگ ها و مادربزرگ ها به آن مبتلا می شوند، اما این وضعیتی است که افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار می دهد.

آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان چیست؟

این عارضه به اندازه بزرگسالان، جوانان را تحت تاثیر قرار نمی دهد، اما بسیاری از نوجوانان نیز به آن مبتلا می شوند. آرتریت در واقع التهاب (تورم و تحریک) غشای سینوویال است که مفاصل را می‌پوشاند (مانند زانو یا بند انگشت). هنگامی که ملتهب می شود، مایع میان مفصلی تولید می شود. مفاصل ممکن است سفت، متورم، دردناک و در هنگام لمس گرم باشند. با گذشت زمان، التهاب در مفصل می تواند به غضروف و استخوان آسیب برساند.

در واقع کلمه “ایدیوپاتیک” یکی از واژه های علم پزشکی است که برای بیماری هایی که علت ناشناخته ای دارد مورد استفاده قرار میگیرد. آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان شایع ترین نوع آرتریت در بین کودکان و نوجوانان است. بچه ها معمولاً در سنین 6 ماهگی تا 16 سالگی متوجه می شوند که به این بیماری مبتلا هستند.

وقتی شخصی  آرتریت ایدیوپاتیک دارد چه اتفاقی می افتد؟

افراد مبتلا به آرتریت ایدیوپاتیک هستند ممکن است در مفاصل خود إحساس درد و سفتی داشته باشند که می تواند از روز به روز یا از صبح تا بعد از ظهر تغییر کند. این علائم می توانند بیایند و بروند. هنگامی که فعالیت بیشتری داشته باشند نیز علائم بدتر می شود.

آرتریت ایدیوپاتیک اغلب فقط مشکلات جزئی ایجاد می‌کند، اما در برخی موارد می تواند باعث آسیب جدی به مفصل یا محدود کردن رشد شود. اگرچه  این عارضه بیشتر مفاصل و بافت های اطراف را تحت تاثیر قرار می دهد، اما می تواند سایر اندام ها مانند چشم ها، کبد، قلب و ریه ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

باید بدانید که آرتریت ایدیوپاتیک یک بیماری مزمن است، به این معنی که می تواند ماه ها و سال ها ادامه یابد. بهبودی ممکن است ماه ها، سال ها یا تا پایان عمر فرد ادامه یابد. در واقع، بسیاری از نوجوانان مبتلا به آرتریت ایدیوپاتیک در نهایت با آسیب کامل یا بدون آسیب مفاصل دائمی بهبود می یابند.

آرتروز زانو در کودکان و نوجوانان

در کودکان و نوجوانان، آرتروز می تواند ناشی از یک اختلال مفصلی به نام استئوکندریت دیسکانس (OCD) باشد. در کودکان مبتلا به این بیماری، مقدار کمی از استخوان شروع به جدا شدن از استخوان اطراف خود می کند و باعث نرم شدن غضروف می شود. این عارضه با گذشت زمان، می تواند منجر به دژنراسیون مفصل، زوال غضروف و آرتریت در نوجوانان شود. استئوکندریت دیسکانس بیشتر در زانو، مچ پا و آرنج رخ می دهد، اما علت آن نامشخص است.

OCD اغلب در جمعیت ورزشکار شایع تر است اما در کودکان غیر ورزشکار نیز دیده شده است. هنگامی که این عارضه ایجاد می شود، می تواند تأثیر متفاوتی بر غضروف داخل مفصل در نوجوانان و جوانان داشته باشد.

در برخی موارد، OCD می تواند به خودی خود بهبود یابد. با این حال، OCD شدیدتر می تواند به غضروف آسیب برساند، که ممکن است منجر به استئوآرتریت زودرس شود. در موارد بسیار شدید، جراحان ارتوپد می توانند از تکنیک های جراحی برای کمک به بهبود ضایعه OCD و کاهش خطر ابتلا به آرتریت در سال های نوجوانی یا اوایل بزرگسالی استفاده کنند.

یکی دیگر از علل آرتروز در جوانان

یکی دیگر از علل آرتروز در نوجوانان و جوانان آسیب های ورزشی مانند دررفتگی کاسه زانو یا پارگی ACL است. هنگامی که ورزشکاران نوجوان این آسیب ها را تجربه می کنند، ممکن است آسیب میکروسکوپی به غضروف داشته باشند که می تواند در عرض 10 تا 15 سال به آرتریت تبدیل شود.

آسیب به مفصل

در هنگامی که یک ورزشکار یکی از مفصل هایش آسیب ببیند، مخصوصا اگر مچ پا یا زانوهایشان باشد، آن آسیب در واقع می تواند به غضروف آسیب برساند، این عارضه می تواند حتی به رباط ها نیز آسیب برساند.

هنگامی که رباط ها آسیب می بینند، می تواند منجر به بی ثباتی در مفصل شود، این بی ثباتی همچنین می تواند منجر به آسیب بیشتر و آسیب به غضروف شود. به همین دلیل مهم است که ورزشکاران در فیزیوتراپی و توانبخشی شرکت کنند تا ثبات را بازگردانند و از آسیب های بعدی که می توانند خطر ابتلا به آرتریت را افزایش دهند جلوگیری کنند.

علائم آرتروز در نوجوانان چیست؟

علائم آرتروز در نوجوانان و جوانان با درد مفاصل ساده به ویژه در زانو شروع می شود. نوجوانان درد خواهند داشت، گاهی اوقات تورم یا گاهی بدون درد لنگ می‌زنند.

درد و تورم معمولاً نمونه ای از آسیب های جزئی مفصل نیست و اگر درد، تورم یا از دست دادن حرکت قابل توجهی دارید، می تواند نشان دهنده نوعی آرتروز در نوجوانان باشد.

اگر درد زانو به خودی خود یا با کمک فیزیوتراپی برطرف نشد، ممکن است ناشی از OCD باشد. اگر یک ورزشکار هر گونه درد زانو را تجربه کند که هفته ها یا ماه ها طول بکشد، باید به دکتر ابراهیم زاده بهترین متخصص ارتوپد مراجعه کند و رادیوگرافی انجام دهد. درمان زودهنگام ممکن است به جلوگیری از بدتر شدن صدمات کمک کند.

درمان های جدید برای آرتروز در جوانان

بهترین درمان برای آرتروز در نوجوانان و جوانان، پیشگیری کامل از آرتروز است. ممکن است بتوانید با شرکت در برنامه های پیشگیری از آسیب ACL که بر روی قدرت و مکانیک بدن تمرکز دارد، خطر آسیب های ورزشی را در کودک خود کاهش دهید.

“مهمترین چیز این است که اطمینان حاصل شود که وقتی ورزشکاران در ورزش شرکت می کنند، تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آسیب های حاد یا حتی آسیب های ناشی از استفاده بیش از حد انجام می دهند”، “آنها باید بدن خود را آماده و تقویت کنند و مهارت های ورزش خود را بشناسند.”

درمان آسیب های غضروفی در کودکان با بزرگسالان متفاوت است زیرا کودکان هنوز در حال رشد هستند. غضروف برخی از کودکان بدون درمان به خودی خود بهبود می یابد، در حالی که سایر کودکان به مراقبت های جراحی یا درمان دیگری نیاز دارند.

یکی از روش‌های جدید، کاشت غضروف‌های کشت اتولوگ ماتریکس (MACI)، سلول‌های غضروفی خود بیمار را می‌گیرد، آنها را منبسط می‌کند و در غشای کلاژن (پروتئین) قرار می‌دهد. سپس این سلول ها در زانو کاشته می شوند تا به ترمیم غضروف آسیب دیده کمک کنند.

منبع

2 1 رای