علائم پارگی لابروم شانه چیست و چگونه درمان می شود؟

پیشرفت‌های فناوری پزشکی این امکان را برای پزشکان فراهم کرده است که آسیب‌های شانه‌ای که 30 تا 40 سال پیش قابل تشخیص و درمان نبوده‌اند را درمان کنند.به عنوان مثال، جراحان ارتوپد اکنون می‌توانند از ابزار و دوربین‌های کوچک برای تشخیص و درمان پارگی لابروم شانه استفاده کنند که اکنون با نام جراحی آرتروسکوپی شانه شناخته می‌شود. اما لابروم شانه کجاست؟ پارگی لابروم شانه به چه دلایلی اتفاق می‌افتد؟ چه علائمی دارد و فرآیند درمان آن چگونه است؟ در ادامه مطلب با ما در وبسایت دکتر ابراهیم زاده همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

لابروم شانه چیست؟

تصویر لابروم شانه

تکه‌ای از غضروف نرم در مفصل کاسه ای شکل در استخوان شانه شما لابروم شانه نام دارد که مفصل گوی و کاسه شانه را به هم متصل کرده و ارتباط آن‌ها را تقویت می‌کند. . لابروم شانه شما یک استخوان نیست. این بافت نرمی است که به استحکام اتصال سوکت کتف (به نام گلنوئید) با سر استخوان بازو کمک می‌کند. اگر لابروم پاره شود، بالشتک کافی بین آن استخوان ها وجود نخواهد داشت.. شما همچنین یک لابروم در حفره های لگن خود دارید که مانند یک بالشتک اتصال دهنده عمل می‌کند.

مفصل شانه از گلنوئید (سوکت کم عمق شانه) و سر استخوان فوقانی بازو به نام هومروس (توپ) تشکیل شده است. لابروم محل اتصال رباط‌های شانه است و از مفصل گوی و سوکت و همچنین تاندون‌ها و عضلات (کلاهک گرداننده) روتاتور کاف پشتیبانی می‌کند. در نهایت، لابروم به ثبات شانه کمک می‌کند و پارگی لابروم، می‌تواند منجر به دررفتگی جزئی یا کامل شانه شود.

پارگی لابروم شانه چه حسی دارد؟

درد ناشی از پارگی لابروم شانه

شایع‌ترین علائم پارگی لابروم شانه عبارتند از: درد شانه، بی‌ثباتی و در برخی موارد، احساس ساییدگی، قفل شدن یا گرفتگی هنگام حرکت دادن شانه. این علائم ممکن است بسته به نوع پارگی لابروم فرد متفاوت باشد. به صورت کلی اگر علائم زیر در شما بروز کرده ممکن است که دچار عارضه شانه و حتی پارگی لابرم شده باشید. علائم پارگی لبه حفره شانه بسیار شبیه به سایر آسیب‌های شانه است. علائم شامل موارد زیر می‌شوند:

• احساس بی ثباتی در شانه
  • دررفتگی‌های شانه
  • درد، به خصوص در زمان فعالیت‌های بالای سر
  • گرفتگی و قفل شدن شانه
  • درد گاه به گاه شبانه یا درد با فعالیت‌های روزانه
  • کاهش دامنه حرکتی
  • از دست دادن قدرت

در صورتی که نیاز به مشاوره در مورد جراحی شانه و یا علائم مرتبط با شانه دارید، می‌توانید از طریق شماره‌های 05138541812 و 05138409452 با مطب دکتر ابراهیم زاده، متخصص جراحی زانو تماس حاصل فرمایید.

چه عواملی باعث پارگی لابروم شانه خواهند شد؟

آسیب به لبه بافت اطراف حفره شانه می‌تواند در اثر ضربه حاد یا حرکت مکرر شانه رخ دهد. نمونه هایی از آسیب‌های تروماتیک عبارتند از:

• افتادن روی بازوی در حالی که دست صاف است
  • ضربه مستقیم به شانه
  • کشش ناگهانی، مانند هنگام تلاش برای بلند کردن یک جسم سنگین
  • کشش شدید به بالای سر، مانند زمانی که سعی در توقف سقوط یا سر خوردن دارید
  • ورزشکاران پرتاب‌کننده یا وزنه برداران ممکن است پارگی لابروم گلنوئید را در نتیجه حرکت مکرر شانه تجربه کنند.

انواع مختلف پارگی لابروم شانه چیست؟

انواع پارگی لابروم

دو نوع شایع آسیب لابرروم پارگی SLAP و پارگی بنکارت هستند و نوع سوم که به ندرت اتفاق می‌افتد، پارگی لابروم خلفی است. هر دو نوع شایع پارگی لابروم شانه معمولاً با درد و دشواری در انجام حرکات طبیعی همراه است.

پارگی SLAP

SLAP مخفف «لابروم بالایی از قدامی به خلفی» است. این نوع پارگی در بالای بازو، جایی که تاندون دوسر بازو به شانه متصل می‌شود، رخ می‌دهد. دکتر ابراهیم‌زاده، جراح شانه می‌گوید: «ورزشکارانی که بیشتر در معرض این آسیب هستند عبارتند ورزشکارانی که با فشار زیاد دست خود را به سمت بالا حرکت می‌دهند، از جمله والیبالیست‌ها، بازیکنان تنیس و بدنسازانی که در حرکات پرانرژی و سریع بالای شانه شرکت می‌کنند. بیماران مبتلا به پارگی SLAP ممکن است درد را در قسمت جلویی شانه نزدیک تاندون دوسر بازو تجربه کنند.

پارگی بنکارت شانه

پارگی بنکارت زمانی اتفاق می‌افتد که قسمت بالای استخوان بازو در حفره خود به جلو یا عقب حرکت می‌کند و قسمت پایینی لابروم پاره می‌شود. وقتی توپ مفصل شانه از حفره بیرون می‌لغزد، کپسول مفصلی (بافت‌های فیبری که مفصل را احاطه کرده و محافظت می‌کند) می‌تواند قسمت پایینی لابروم را پاره کند. این به نوبه خود بی‌ثباتی ایجاد می‌کند زیرا لابروم شکسته باعث می‌شود دوباره دررفتگی شانه اتفاق بیافتد. دررفتگی که در آن سر استخوان بازو به سمت جلوی بدن جابه‌جا می‌شود، منجر به چیزی می‌شود که «ناپایداری قدامی» نامیده می‌شود. هنگامی که توپ به سمت پشت بدن می لغزد، منجر به “بی ثباتی خلفی” خواهد شد. با پارگی لابروم بنکارت، بیماران ممکن است بترسند و فکر کنند که شانه ممکن است از جای خود خارج شود یا در موقعیت‌های خاصی دررفته شود.

پارگی لابروم خلفی

پارگی خلفی در پشت لابروم رخ می‌دهد و گاهی اوقات در ورزشکاران به عنوان گیرافتادگی شانه تشخیص داده می‌شود. این به دلیل فشرده شدن روتاتور کاف و لابروم در پشت شانه است. پارگی خلفی نادر است و تقریباً 5 تا 10 درصد از آسیب‌های شانه را تشکیل می‌دهد.

تشخیص پارگی لابروم شانه

تشخیص پارگی لابروم توسط دکتر

فردی که دچار آسیب دیدگی شانه شده است باید برای معاینه فیزیکی به پزشک مراجعه کند. هرکسی که ورزشی را انجام می‌دهد که مجبور است مرتباً بازوی خود را بالای سر خود ببرد، در صورت احساس درد باید به پزشک خود مراجعه کند. در طول معاینه، پزشک اغلب با ارزیابی دامنه حرکتی و سطح درد فرد و همچنین ثبات شانه شروع می‌کند. پزشک ممکن است برای معاینه شانه و بررسی آسیب‌های دیگر به استخوان‌ها، عکسبرداری با اشعه ایکس را تجویز کند. آن‌ها همچنین ممکن است اسکن MRI را برای بررسی آسیب تجویز کنند.

در صورت لزوم معاینه بیشتر، پزشک ممکن است معاینه آرتروسکوپی شانه را انجام دهد. در طول این روش، پزشک دوربین را از طریق یک برش کوچک در شانه وارد می‌کند. انجام این کار به آن‌ها اجازه می‌دهد تا داخل مفصل را روی صفحه نمایش بررسی کنند. مهم است که تا حد امکان اطلاعات بیشتری ارائه دهید، از جمله زمان و مکان وقوع آسیب و میزان دردی که در حال حاضر تجربه می کنید. پزشک شما همچنین یک معاینه فیزیکی از شانه برای تعیین ثبات، قدرت، دامنه حرکتی و سطح درد آن انجام خواهد داد. این به پزشک شما امکان می دهد تا انواع مختلف پارگی شانه را تشخیص دهد.

آیا می‌توان از پارگی لابروم شانه جلوگیری کرد؟

متأسفانه، جلوگیری از پارگی لابروم، به ویژه در ورزشکاران، سخت است، زیرا نیروی حرکت به سمت بالا، احتمال سیب‌دیدگی را افزایش می‌دهد و به طور کلی آسیب های شانه در ورزشکاران متدوال است. اگرچه ورزشکاران بیشتر مستعد پارگی لابروم هستند، اما افرادی که یک حادثه آسیب‌زا ( مانند افتادن از پله ها را تجربه می‌کنند ) نیز در معرض خطر هستند. این امر به ویژه در بزرگسالان مسن‌تر متداول‌تر است، زیرا غضروف ما با افزایش سن شکننده‌تر می‌شود.

آیا پارگی لابروم شانه بدون جراحی بهبود می‌یابد؟

پارگی لابروم شانه در ورزشکاران

در برخی موارد، بسته به شدت پارگی، لابروم با استراحت و فیزیوتراپی بهبود می‌یابد. جراحان باید سعی کنند تا حد امکان محافظه کارانه در درمان پارگی لابروم شانه عمل کنند. جراحان معمولاً یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهند و در صورت لزوم، تصویربرداری ام آر آی یا اشعه ایکس را برای تعیین شدت آسیب و درمان مناسب تجویز می‌کنند.

پارگی SLAP معمولاً با استراحت، داروهای ضد التهابی و در برخی موارد، تزریق کورتیزون در مطب درمان می‌شود. به دنبال آن کشش تدریجی شانه، در ابتدا با فیزیوتراپیست، به مدت شش هفته تا دو ماه انجام می‌شود. اگر آسیب یک پارگی جزئی بنکارت همراه با دررفتگی باشد، پزشک (یا حتی مربی تیم یا خود بیمار) معمولاً می‌تواند شانه را به جای خود بازگرداند ( فرآیندی به نام کاهش ) و سپس فیزیوتراپی را برای تقویت عضلات دنبال کند.

چه زمانی برای پارگی لابروم شانه نیاز به جراحی دارید؟

اگر پارگی پس از فیزیوتراپی بدتر شد یا بهبود نیافت، ممکن است نیاز به جراحی باشد. دکتر می‌گوید: «اگر فیزیوتراپی با شکست مواجه شود و ورزشکار همچنان نتواند حرکات بالای سر را انجام دهد، یا شانه به دررفتگی ادامه دهد، ممکن است نیاز به درمان جراحی برای اتصال مجدد رباط‌های پاره شده و لابروم به استخوان باشد. روش‌های آرتروسکوپی، که در آن پزشک از طریق یک برش کوچک عمل می‌کند، معمولاً ترجیح داده می‌شوند، زیرا نسبت به جراحی باز کمتر تهاجمی هستند.

به طور کلی، درمان غیرجراحی معمولاً برای بیماران مسن‌تری که فعالیت بدنی منظمی ندارند، مناسب‌تر است، در حالی که ورزشکاران جوان‌تر که به طور منظم در ورزش‌های با تاثیر بالاتر شرکت می‌کنند، می‌توانند انتظار عود بیماری را داشته باشند و ممکن است بخواهند جراحی آرتروسکوپی شانه را در نظر بگیرند.

زمان نقاهت جراحی ترمیم لابروم شانه چقدر است؟

بیمارانی که تحت ترمیم آرتروسکوپی قرار می‌گیرند می‌توانند انتظار زمان بهبودی کوتاه‌تر و درد کمتری داشته باشند. کسانی که تحت عمل جراحی باز قرار می‌گیرند باید منتظر درد بیشتر، بهبودی طولانی‌تر و در برخی موارد چرخش ناقص شانه باشند . ورزشکاران ممکن است به شش ماه تا یک سال برای بهبودی کامل نیاز داشته باشند، در حالی که ورزشکاران پرتاب بالای سر بیشترین زمان را دارند.

صرف نظر از اینکه کدام نوع جراحی انجام می‌شود، تقریباً به همه ورزشکاران توصیه می‌شود که در چهار هفته اول پس از جراحی از بند استفاده کنند تا از شانه در هنگام بهبودی محافظت شود. دکتر ابراهیم‌زاده می‌گوید: «اگر به درستی رفع شود، بیشتر ورزشکاران باید بتوانند حداقل به 80 درصد از سطح بازی قبل از آسیب برگردند.

خلاصه مطلب

پارگی لابروم شانه اغلب در نتیجه استفاده فششار از حد یا ضربه ناشی از نیروی خارجی به شانه رخ می‌دهد. هنگامی که پارگی لابروم اتفاق بیافتد، فرد درد شانه، کاهش دامنه حرکتی و ثبات شانه محدود را تجربه می‌کند. درمان اغلب شامل داروهای OTC، تزریق کورتیزون و فیزیوتراپی است. در صورت امکان، پزشکان اشکال غیرجراحی درمان را توصیه می‌کنند. در موارد شدیدتر، پارگی لابروم شانه ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. زمان بهبودی با توجه به شدت آسیب متفاوت است. در شدیدترین موارد، درمان موثر می‌تواند تضمین کند که اکثر افراد قبل از آسیب، اکثریت توانایی خود را برای رقابت به دست می‌آورند.

منبع: hopkinsmedicine.org

4 1 رای