پی آر پی شانه | هزینه و عوارض PRP شانه

دراین مقاله از وبسایت دکتر ابراهیم زاده جراح شانه و متخصص شانه به‌شما توضیح می‌دهیم که وقتی برای تزریق PRP به بیمارستان می‌روید چه‌اتفاقی می‌افتد. درمان این بیماری به صورت سرپایی بوده و شما در همان روز به خانه خواهید رفت. پس از تزریق PRP به شانه شما، پزشک متخصص شانه به شما روش های مراقبت از شانه تان را خواهد گفت و یا جزوه ای در اختیار شما قرار خواهد داد. این جزوه اکثر سوالات شما را در حین دوران نقاهت پی آر پی شانه و درمان درد شانه را به شما جواب می دهد. معمولا به شما توصیه می‌شود که از یک هفته قبل از این عمل و تا ۴ هفته پس از پی آر پی شانه هیچ داروی ضد التهابی مصرف نکنید.

آرنج تنیس بازان

پی آر پی یک روش درمانی جدید است که برای برخی از بیماری های رایج ارتوپدی مانند: اپی کندیلیت جانبی (آرنج تنیس بازان) یا اپی کندیلیت داخلی (آرنج گلف باز) در آرنج، سندرم گیرافتادگی در شانه و سایر شرایط استفاده می شود.

آرنج تنیس بازان (یا اپی کندیلیت جانبی) دردی است که در قسمت خارجی آرنج ناشی از التهاب تاندون عضله ساعد است. آرنج تنیس بازان نتیجه حرکات مکرر خم‌شدن و چرخاندن ساعد است، مانند هنگام بازی تنیس، استفاده از پیچ گوشتی، تاب دادن لباس‌های خیس یا حمل سطل. کشش‌ها، در ابتدا بدون درد، باعث پارگی های کوچک در تاندون می شوند.

به‌طور مشابه، آرنج گلف باز (یا اپی کندیلیت داخلی) دردی است در سمت داخلی آرنج که در اثر التهاب در تاندون عضله ساعد ایجاد می‌شود.

سندرم گیرافتادگی شانه

ناحیه ساب آکرومیال بین بالای استخوان بازو (هومروس) و برجستگی استخوانی روی تیغه شانه (اکرومیون) قرار دارد. رباط کوراکوآکرومیال قوس شانه را کامل می کند. یک بالشتک پر از ماهیچه و مایع (بورسا) بین استخوان بازو و آکرومیون قرار دارد. با حرکات و موقعیت‌های خاص، این ساختارها می‌توانند نیشگون بگیرند و ملتهب شوند. دردی که شما تجربه کرده‌اید ناشی‌از این نیشگون‌ گرفتن است و معمولاً درحرکاتی مانند گذاشتن بازو در آستین ژاکت احساس می‌شود.

PRP  یا پی آر پی چیست؟

پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) پلاسمای خون با پلاکت‌های غلیظ (ترمیم کننده بدن برای بافت آسیب‌دیده) است. پلاکت های غلیظ موجود در PRP حاوی فاکتورهای رشد هستند که برای شروع و تسریع ترمیم و بازسازی بافت حیاتی هستند. این پروتئین‌های فعال زیستی شروع به التیام و ترمیم بافت همبند، توسعه عروق خونی جدید و تحریک فرآیند بهبودی می‌کنند.

درمان پی آر پی شانه چگونه است؟

ابتدا از شما خون گرفته می‌شود و سپس در دستگاهی قرار می‌گیرد که با سرعت بالایی می‌چرخد تا انواع مختلف سلول‌های خونی را جدا کند. جراح قسمت غنی از پلاکت خون را استخراج می کند، آن را با بی حس کننده موضعی مخلوط می کند و آن را به ناحیه آسیب شما تزریق می کند. کل فرآیند آماده‌سازی خون شما حدود 15 دقیقه طول می‌کشد و غلظت پلاکت ها و فاکتورهای رشد را در محل آسیب تا 500٪ افزایش می دهد (خون شما پنج برابر تعداد پلاکت ها، فاکتورهای رشد طبیعی دریافت خواهد کرد). هدف تزریق پی آر پی، تحریک توانایی بدن شما برای بهبود شرایط مزمن مانند آرنج تنیس بازان است.

درمان پی آر پی شانه

در ویدیوی زیر درمان پی آر پی شانه را مشاهده می‌کنید:

مزایای بالقوه درمان پی آر پی شانه چیست؟

مزیت اصلی این است که بیماران می توانند بهبود قابل توجهی در علائم مشاهده کنند. این درمان ممکن است نیاز به درمان های تهاجمی تر مانند دارو یا جراحی طولانی مدت و همچنین بازگشت قابل توجه عملکرد و زمان بهبودی بسیار کوتاه تر را برطرف کند.

مزیت اصلی این درمان این است که از هیچ ماده خارجی استفاده نمی شود و از فاکتورهای رشد خود بیمار و از خون خود او استفاده می شود؛ بنابراین خطر انتقال بیماری وجود ندارد.

جایگزین های روش پی آر پی چیست؟

این جایگزین ها عبارتند از:

• عمل جراحی
  • درمان دارویی ضد التهابی
  • تزریق استروئید
  • فیزیوتراپی

خطرات یا عوارض احتمالی پی آر پی شانه چیست؟

مانند تمام جراحی ها خطر برخی از عوارض وجود دارد. این موارد نادر هستند، اما قبل از عمل باید از آنها آگاه باشید. آنها عبارتند از:

• عفونت در محل تزریق
  • افزایش التهاب و درد در محل تزریق
  • خونریزی و یا کبودی
  • بدون تسکین یا بدتر شدن علائم
  • تغییر رنگ پوست
  • واکنش آلرژیک به داروی بی حس کننده موضعی
  • عدم دستیابی به نتیجه موفقیت آمیز
  • آسیب به اعصاب یا عروق خونی
  • سفتی و یا درد طولانی مدت

اگر به‌اطلاعات بیشتری در مورد خطرات یا عوارض نیاز دارید، لطفاً با مراجعه به دکتر ابراهیم زاده متخصص شانه و جراح شانه از آن‌ها مطلع شوید.

طول عمل پی آر پی شانه چقدر است؟

این روش معمولاً حدود 30 دقیقه طول می کشد. بیشتر این زمان صرف جداسازی پلاسمای غنی از پلاکت از نمونه خون شما می شود.

بعد از ترخیص چه اتفاقی خواهد افتاد؟

• درد

یک بی حس کننده موضعی در طول عمل استفاده می شود و به این معنی است که بلافاصله پس از عمل ممکن است آرنج بی حس شود. این بی حسی ممکن است چند ساعت طول بکشد. پس از این، آرنج ممکن است برای مدت 24 تا 48 ساعت درد داشته باشد. می‌توانید با رعایت دستورالعمل‌های داده‌شده توسط پزشک متخصص شانه، مسکن‌های ساده مانند پاراستامول مصرف کنید. توصیه می شود تا یک هفته قبل و تا 4 هفته بعد از عمل از داروهای ضد التهابی (مانند آسپرین یا ایبوپروفن) استفاده نکنید. اگر مطمئن نیستید که آیا هر دارویی که مصرف می کنید ضد التهاب است یا خیر، آن را به پزشک یا پرستار خود نشان دهید تا به شما توصیه کنند که آیا مصرف آن بی خطر است یا خیر.

• فعالیت و ورزش

فقط در سه روز اول بعد از عمل حداقل فعالیت را انجام دهید و بعد از یک هفته فعالیت سبک را از سر بگیرید.

• کار کردن

معمولاً در عرض چند روز پس از عمل احساس می کنید می توانید به سرکار خود بازگردید. اگر کار شما شامل کار یدی است، حدود یک هفته از کار خودداری کنید. اگر به گواهی استعلاجی بیماری برای کارفرمای خود نیاز دارید، لطفاً قبل از ترخیص از پرسنل پرستاری بپرسید. گواهی‌های بیشتر می‌تواند توسط دکتر ابراهیم زاده متخصص شانه و بازو شما ارائه شود.

• رانندگی

معمولاً ظرف یک هفته پس از عمل، ممکن است بتوانید رانندگی را از سر بگیرید.

• معاینه پس از عمل

حدود سه هفته پس از عمل برای شما یک نوبت ویزیت با دکتر متخصص شانه قرارداده خواهد شد. در این مرحله توسط فیزیوتراپیست یا متخصص شانه معاینه‌شده تا پیشرفت بهبود درد شانه شما بررسی شود. پزشک متخصص شانه در هنگام معاینه مطمئن می‌شود که آرنج و شانه‌تان را می توانید به راحتی حرکت دهید و تمرین‌های بعدی را در صورت لزوم به شما می‌دهد.

تزریق پی آر پی برای چه بیماری هایی توصیه می شود؟

تزریق پی آر پی نتایج امیدوارکننده‌ای را در درمان بیماری‌های مختلف شانه نشان داده‌است، از جمله:

پارگی روتاتور کاف: روتاتور کاف مجموعه ای از تاندون ها و عضلاتی است که شانه را در بر می گیرد. پارگی جزئی یا ریز در روتاتور کاف می تواند باعث درد شود و تحرک شانه را محدود کند. تزریق پی آر پی می تواند با ترویج بازسازی بافت و کاهش التهاب به روند بهبود این پارگی ها کمک کند.

تاندونیت شانه: تاندونیت زمانی رخ می دهد که تاندون های شانه ملتهب شوند. انواع شایع تاندونیت شانه شامل تاندونیت فوق خاری و تاندونیت عضله دوسر است. تزریق پی آر پی می‌تواند به‌کاهش التهاب، تسکین درد و تحریک التیام تاندون‌های آسیب دیده کمک‌کند.

استئوآرتریت مفصل گلنوهومرال: استئوآرتریت یک مفصل دژنراتیو است که معمولاً شانه را تحت تأثیر قرار می دهد. باعث تجزیه غضروف می شود که منجر به درد، سفتی و کاهش عملکرد مفاصل می شود. تزریق PRP در مدیریت علائم استئوآرتریت مفصل گلنوهومرال با ترویج بازسازی غضروف، کاهش التهاب و بهبود عملکرد مفاصل، نویدبخش است.

کپسولیت چسبنده (شانه یخ زده): شانه یخ زده با سفتی و درد در مفصل شانه مشخص می‌شود. اغلب در نتیجه التهاب و تشکیل بافت اسکار در داخل کپسول مفصلی رخ می دهد. تزریق پی آر پی می‌تواند به‌کاهش التهاب، بهبود بهبود بافت و افزایش دامنه‌حرکتی در افراد دارای شانه‌های یخ زده کمک کند.

بورسیت: بورسیت به التهاب بورس‌ها اشاره دارد که کیسه های ریز پر از مایع هستند که مفاصل را بالشتک می‌کنند. در شانه، بورسیت ساب آکرومیال شکل رایج بورسیت است. تزریق پی آر پی می تواند به کاهش التهاب و بهبود در موارد بورسیت کمک کند.

چه تعداد تزریق PRP برای درد شانه لازم است؟

تعداد تزریق PRP مورد نیاز برای درد شانه به شدت مشکل و واکنش بیمار به درمان بستگی دارد. به طور معمول، یک سری دو تا سه تزریق با فواصل چند هفته ای بین هر جلسه توصیه می شود. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما پس از ارزیابی کامل وضعیت شما، برنامه درمانی را تعیین می کند.

توجه به این نکته مهم است که درمان پی آر پی یک رویکرد مناسب برای همه نیست و ممکن است تعداد تزریق ها بر اساس پیشرفت شما و قضاوت پزشک تنظیم شود. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما به دقت پاسخ شما به درمان را برای اطمینان از نتایج مطلوب زیر نظر خواهد داشت.

اثربخشی تزریق پی آر پی برای تسکین درد شانه

اثربخشی تزریق پی آر پی برای درد شانه بسته به‌شرایط زمینه‌ای تحت درمان، سلامت کلی بیمار و عوامل فردی متفاوت است. درحالی‌که تحقیقات درمورد درمان PRP هنوز ادامه دارد، چندین مطالعه نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان داده‌اند.

مطالعاتی که تزریق PRP را برای پارگی‌های روتاتور کاف ارزیابی می‌کنند، در مقایسه با درمان‌های محافظه‌کارانه به تنهایی، نرخ بهبود و تسکین درد را نشان داده‌اند. در موارد تاندونیت شانه، تزریق PRP در کاهش درد و بهبود عملکرد موثر بوده است.

مدیریت انتظارات و درک این موضوع که درمان PRP ممکن است تسکین فوری را ایجاد نکند ضروری است. روند بهبودی زمان می برد و فواید کامل تزریق پی آر پی ممکن است طی چند هفته یا چند ماه تجربه شود. نتایج همچنین می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت یک گزینه درمانی نوآورانه برای افرادی که از درد شانه رنج می برند ارائه می دهد. درمان پی آر پی می تواند به کاهش التهاب، تحریک بازسازی بافت و ایجاد آرامش طولانی مدت با استفاده از مکانیسم های شفابخش ذاتی بدن کمک کند.

با این‌حال، مشاوره با دکتر ابراهیم زاده جراح شانه و متخصص شانه برای تعیین اینکه آیا تزریق PRP برای شرایط خاص شما مناسب است و برای ایجاد یک برنامه‌درمانی شخصی ضروری است. با تحقیقات و پیشرفت های مداوم در پزشکی، تزریق PRP همچنان به عنوان یک ابزار ارزشمند در مدیریت درد شانه امیدوار کننده است.

منبع

5 1 رای