عوارض بی‌ تحرکی بر مفصل زانو

یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به زانو درد یکجا نشینی و بی‌ تحرکی زانو است. در زندگی‌های امروزی، هرچه بیشتر پیش میرویم از میزان تحرک‌مان کم‌شده و بیشتر به یکجا نشینی عادت می‌کنیم. کارهایمان را معمولا با نشستن پشت میز انجام می‌دهیم و ساعت‌ها همانطور ثابت نشسته‌ایم. حتی زمانی که با موبایل کار می‌کنیم نیز اغلب نشسته‌ایم. هنگام تماشای تلویزیون که جزو تفریحات روزمره ما حساب می‌شود نیز بی‌تحرک هستیم.

بی‌تحرکی بدن علاوه بر اینکه ابتلا به بیماری‌هایی مثل دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد، موجب بروز بیماری‌های مفصلی و اسکلتی مثل زانو درد نیز می شود.

حتما بخوانید: چه عواملی باعث زانو درد در هوای سرد می‌شوند؟

متاسفانه زانو درد به‌یک بیماری عادی در بین تمامی سنین تبدیل شده‌است. در گذشته این نوع بیماری ها صرفا مربوط به افراد با سنین بالا بود؛ اما امروزه پیر و جوان نمی‌شناسد. علاوه‌بر آسیب دیدگی زانو و ساییده‌شدن زانو که از جمله بیماری‌های مرتبط با سنین بالا است، بی تحرکی زانو نیز در بروز این بیماری شایع است.

نشستن طولانی کودکان و بی‌ تحرکی زانو هنگام بازی با گوشی موبایل

نشستن به‌مدت طولانی و بی تحرکی زانو در یک مکان، مخصوصا در کودکان و نوجوانان، باعث ضعف در عضلات آن‌ها شده و همین عامل به‌مرور زمان موجب بروز آرتروز و زانو دردهای شدیدتر می‌شود. پس در واقع افراد بی تحرک دچار زانو درد و مشکلات زانو می‌شوند.

عوارض بی‌ تحرکی زانو

تق تق و صدا دادن مفصل زانو

صدا دادن زانو از مهم‌ترین علائم ضعیف‌شدن غضروف حدفاصل بین استخوان‌ها است. این غضروف‌ها مانند روغن بین استخوانی عمل می‌کند و حرکت عضلات را راحت تر می‌کند. اگر به هر دلیلی غضروف ضعیف شود، استخوان‌ها سایش پیدا کرده و زانو به‌صدا در می‌آید.

بی تحرکی زانو و نشستن به مدت طولانی مدت یکی از مهم ترین دلایل ضعف غضروف میانی استخوان هاست. در صورت بی توجهی به این علائم، فرد در معرض آرتروز قرار خواهد گرفت.
درصورتی‌که صدا دادن زانو به‌همراه درد باشد و برای فرد مشکل باشد که زانوی خودرا حرکت‌دهد، یک علامت خطر جدی بوده و باید سریعا به‌ پزشک متخصص زانو دکتر ابراهیم زاده مراجعه کرده تا پس از معاینه دلیل صدا دادن زانو را تشخصی دهد و روش درمانی مناسب را برای وی تجویز نماید.

خشکی و سفتی مفصل زانو

هنگامی‌که حرکت‌دادن زانو برای شخص سخت باشد و محدوده حرکتی زانوی وی محدودیت‌ داشته‌باشد، شخص دچار خشکی زانو شده‌است. خشکی زانو همراه با زانو درد، در مواقع نشستن‌های طولانی مدت یا پس از ورزش های شدید مانند دویدن شروع می‌شود. البته این نوع زانو درد افراد کم تحرک‌تر را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد.

از آنجایی که خشکی زانو عمدتا به خاطر کم تحرکی و بی تحرکی زانو ایجاد می شود، حرکات اصلاحی زانو به افزایش دامنه حرکتی این مفصل کمک کرده و این نوع حرکات برای بهبود خشکی زانو ضروری است. حرکات اصلاحی زانو نه تنها موجب افزایش دامنه حرکتی زانو می شود، بلکه به جریان خون، کاهش احتمال آسیب دیدگی، افزایش قدرت عضله و انعطاف پذیری آن نیز کمک شایانی می‌کند.

آرتروز و بی تحرکی زانو

شایع ترین نوع آرتروز زانو استئوآرتریت زانو است. این بیماری بیشتر در افراد مسن یافت‌شده و در پی آسیب به غضروف‌های زانو رخ می‌دهد.
هرچند عوامل دیگری نیز مانند تغذیه، چاقی، ارث و … در پیدایش این بیماری تاثیر گذارند، اما نکته مهم این است که آنچه که می تواند این بیماری را تشدید کند، کم تحرکی و عدم تحرک زانو است که امروزه شاهد افزایش آن هستیم.

طبق تحقیقات انجام‌شده، کارمندانی که بر حسب نیاز شغل خود ساعت‌های متوالی پشت میز می‌نشینند، با درصد بیشتری درمعرض ابتلا به آرتروز زانو قرار دارند. زیرا این افراد با عدم‌تحرک، موجب تضعیف عضلات خودشده و همین عامل آن‌هارا مستعد آسیب و آرتروز زانو قرارمی‌دهد.