آسیب رباط صلیبی خلفی (PCL) و راه های درمان آن

آسیب رباط صلیبی خلفی (PCL) زمانی اتفاق می‌افتد که به یکی از رباط‌های داخل زانو آسیب می‌رسانید. PCL شما استخوان ران شما (فمور) را به پشت استخوان ساق پا (درشت نی) متصل می‌کند. آسیب PCL می‌تواند پارگی جزئی یا کامل رباط یا کشیدگی رباط باشد.

آناتومی آسیب رباط صلیبی خلفی (PCL)

رباط متقاطع خلفی شما (PCL) از پشت رباط متقاطع دیگر، رباط متقاطع قدامی (ACL) عبور می‌کند. رباط های صلیبی نام خود را از این واقعیت گرفته‌اند که شکل ضربدری در داخل زانو ایجاد می‌کنند زیرا در جهات مختلف از ران تا استخوان ساق پا حرکت می کنند. همراه با سایر رباط‌های زانوی شما، PCL شما زانو را ثابت نگه می‌دارد و از جابجایی استخوان‌های ران و ساق پا از جای خود جلوگیری می‌کند.

زمانی که رباط زانوی شما کشیده است اما هنوز دست نخورده است، به این حالت رگ به رگ شدن PCL گفته می شود. به رگ به رگ شدن ها بسته به شدت آنها درجات مختلفی داده می شود. معمولاً اگر PCL خود را زخمی کنید، در سایر قسمت‌های زانو مانند رباط جانبی داخلی یا ACL نیز آسیب خواهید دید.

علل آسیب رباط صلیبی خلفی (PCL)

معمولاً برای آسیب رساندن به رباط صلیبی خلفی (PCL) نیروی بسیار قدرتمندی لازم است. این عارضه اغلب به دلیل ضربه مستقیم به جلوی زانوی شما در هنگام خم شدن ایجاد می‌شود، که آن را فراتر از محدوده حرکتی طبیعی گسترش می‌دهد.

از علل این عارضه می‌توان موارد زیر را نام برد:

• روی زانوی خم شده و به جلو بیفتید
  • در هنگام تصادف، زانوهای خود را به داشبورد بزنید که ممکن است PCL شما پاره شود.
  • در هنگام ورزش در اثر برخورد با بازیکن دیگر ضربه مستقیمی به زانوی شما وارد شود
آسیب به رباط صلیبی خلفی در هنگام ورزش

علائم آسیب رباط صلیبی خلفی (PCL)

علائم آسیب رباط صلیبی خلفی (PCL) می تواند متفاوت باشد. ممکن است در ابتدا علائم کمی داشته باشید و حتی متوجه آسیب به PCL خود نشوید. اما احتمالاً زانوی شما متورم می‌شود و ممکن است کمی در ناحیه پشت زانو خود احساس درد کنید، مخصوصاً زمانی که زانو می‌زنید. و ممکن است نتوانید آن را مانند قبل به طور کامل جابجا کنید. احتمالاً پس از آن همچنان می‌توانید به طور عادی راه بروید، اما ممکن است به دلیل تورم، احساس متفاوتی داشته باشید. گاهی اوقات زانوی شما ناپایدار است.

اگر آسیب PCL شما برای مدتی درمان نشود، ممکن است زانوی شما شروع به درد کند، به خصوص در قسمت جلو. ممکن است پایین آمدن از یک شیب برای شما ناراحت کننده باشد. برای مثال، هنگام راه رفتن یا دویدن در سراشیبی یا پایین آمدن از پله ها. همچنین ممکن است هنگام شروع به دویدن، اگر وزنه سنگین بلند می کنید یا مسافت های طولانی تری راه می روید، احساس ناراحتی کنید.

آسیب دیدن سایر رباط ها یا سایر قسمت های زانو همزمان با PCL معمول است. اینها با هم ممکن است باعث علائم کلی درد و تورم در زانو شوند.

روش‌های درمان خانگی آسیب رباط PCL

پس از آسیب رباط صلیبی خلفی (PCL) از روش های زیر استفاده کنید:

• از زانو محافظت کنید: آسیب خود را از آسیب بیشتر محافظت کنید. بلافاصله پس از آسیب دیدگی استراحت کنید اما نه برای مدت طولانی. استفاده از نوعی تکیه گاه یا عصا را در نظر بگیرید.
  • افزایش دامنه حرکتی: به تدریج شروع به وزنه زدن روی زانوی خود کنید و دامنه حرکتی خود را افزایش دهید.
  • از یخ استفاده کنید: یک کمپرس سرد مانند یک کیسه یخ یا نخود فرنگی یخ زده را که در یک حوله پیچیده شده روی زانوی خود قرار دهید..
  • فشرده سازی انجام دهید: برای کمک به کاهش تورم، زانوی خود را با استفاده از باند فشرده کنید.
  • زانو را بالا نگهدارید: برای کاهش تورم زانوی خود را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید.
  • گرم نگهدارید: حمام داغ، دوش یا سونا نداشته باشید و از بسته های حرارتی و مالش اجتناب کنید.
  • پرهیز از الکل: نوشیدن الکل می تواند بهبودی شما را کند کند و علائم شما را پنهان کند که خطر آسیب رساندن مجدد را افزایش می دهد.
  • ماساژ دهید: ماساژ دادن نواحی آسیب دیده می تواند باعث تورم و آسیب بیشتر شود، بنابراین از این کار برای یک یا دو روز اول اجتناب کنید.

درمان‌های پزشکی آسیب رباط صلیبی خلفی (PCL)

درمان های پزشکی آسیب رباط صلیبی خلفی (PCL)

اگر نگران این هستید که PCL زانوی شما آسیب دیده است، با یک متخصص پزشکی تماس بگیرید تا آن را برای شما معاینه کند. آنها ممکن است به شما پیشنهاد کنند که از زانوی خود عکس برداری با اشعه ایکس انجام دهید. سپس ممکن است شما را به یک کلینیک حاد زانو ارجاع دهند، که هرگونه تحقیقاتی مانند اسکن MRI و هر گونه درمان بیشتری را که ممکن است نیاز داشته باشید سازماندهی می کند.

درمان آسیب PCL شما به چند چیز بستگی دارد. این موارد شامل شدت آسیب، اینکه آیا سایر قسمت‌های زانوی شما نیز آسیب دیده است یا خیر، و اینکه چقدر به درمان پاسخ می‌دهید، می‌شود. درمان اولیه کنترل درد و تورم با استفاده از اقدامات خودیاری و خود درمانی است. درمان های بیشتر برای کمک به بهبودی شامل فیزیوتراپی، دارو و جراحی است.

ممکن است به دکتر ابراهیم زاده جراح ارتوپد و متخصص ارتوپد (پزشکی که در جراحی استخوان تخصص دارد) یا یک متخصص پزشکی ورزشی یا یک فیزیوتراپ مراجعه کنید. درمان‌های مختلفی برای آسیب PCL وجود دارد که پزشک یا فیزیوتراپیست شما ممکن است پیشنهاد کند، و شما می‌توانید کارهای زیادی را برای کمک به بهبودی انجام دهید.

دارو درمانی

برای کمک به تسکین درد می توانید از مسکن های بدون نسخه مانند پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده کنید. علاوه بر کاهش درد، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن ممکن است به کاهش التهاب و تورم کمک کند. اگر زانوی شما واقعاً دردناک باشد، دکتر ابراهیم زاده متخصص ارتوپد مشهد ممکن است مسکن‌های قوی تری تجویز کند.

فیزیوتراپی

یک فیزیوتراپیست به دقت زانوی شما را ارزیابی می‌کند و برنامه‌ای از تمرینات توانبخشی را متناسب با نیازهای فردی شما برنامه‌ریزی می‌کند. تمرینات برای تقویت عضلات ران (چهارسر ران) به ویژه پس از آسیب های PCL مهم است. مطمئن شوید که تمرینات را انجام می‌دهید زیرا این بخش مهمی از بهبودی شما است. هدف فیزیوتراپی کمک به زانوی شما برای بازیابی کامل دامنه حرکتی و قدرت و ثبات آن است.

مدت زمان بهبودی ممکن است متفاوت باشد. ممکن است در ابتدا به فیزیوتراپی از دو تا ۱۲ هفته نیاز داشته باشید. پس از آن ممکن است لازم باشد تا یک سال به انجام تمرینات ادامه دهید، اما از پزشک خود نیز راهنمایی بگیرید.

عمل جراحی

اکثر افراد مبتلا به پیچ خوردگی PCL تنها با فیزیوتراپی بهبود می یابند و نیازی به عمل ندارند. اما در برخی شرایط، جراحی ممکن است بهترین گزینه برای ترمیم آسیب PCL شما باشد. این به احتمال زیاد اگر:

• به بیش از یک رباط یا بافت زانو آسیب رسانده اید
  • زانوی شما پس از فیزیوتراپی ناپایدار یا دردناک می ماند

شما باید بتوانید طی 9 ماه تا یک سال پس از عمل به دلیل پارگی PCL به فعالیت های عادی خود، از جمله ورزش، بازگردید. اما با جراح خود مشورت کنید زیرا ممکن است متفاوت باشد. پس از جراحی، باید یک دوره فیزیوتراپی را برای تقویت عضلات ران خود دنبال کنید.

از دکتر ابراهیم زاده متخصص ارتوپد مشهد خود در مورد مزایا و خطرات جراحی و اینکه چگونه ممکن است به شما کمک کند بپرسید.

منبع